Personal branding is een reeds vaker besproken Bijgespijkerdonderwerp en in mijn opinie bovendien een erg interessant onderwerp. In 2008 is de term enorm veel gehoord op diverse blogs en in publicaties, en werd de term vaak beschreven als een toekomsttrend. Zelf ben ik op basis van ervaring de afgelopen 1,5 jaar meer dan overtuigd geraakt van de kracht van consistente digitale personal branding, maar is er werkelijk wel iets nieuws onder de zon……?
Een simpele kijk op de reeds jaren oude theorie van brandmanagement leert ons dat vrijwel alle regels die gelden voor brandmanagement direct zijn door te vertalen naar het creëren van een personal brand. Laten we ter illustratie eerst eens een aantal basisregels/kenmerken van de brandmanagementtheorie bekijken:
- Brand: Een symbool, naam, ontwerp of combinatie daarvan welke bepaalde product/bedrijfs specifieke associaties oproept bij het publiek, die anders zijn dan van andere aanbieders.
- Brandassociaties: set van gedachten die de consument heeft ten opzichte van het merk.
- Brandequity: meerwaarde van je merknaam ten opzichte van een gelijk merkloos product.
- Sustainable value: langdurige meerwaarde die je rondom je merk opbouwt en levert aan je klant.
- VRIO: het vrio framework is afkomstig uit het strategische management, waar het staat voor de criteria die nodig zijn om een concurrentievoordeel te behalen. Vrio wordt vaak toegepast binnen de brandmanagement en staat voor: Value, Rarity, Imitability, Organization
- Enkele kenmerken sterk merk: creationstory / creed / leader / Rituals / Non believers
Nu we deze theorie bekeken hebben, kunnen we een direct vergelijk leggen met de trend die personal branding genoemd wordt. Vrijwel alle bovenstaande kenmerken van brandmanagement zijn zoals aangegeven direct op personal branding toe te passen, en kunnen jou als persoon helpen bij het opbouwen van je eigen personal brand.
- VRIO: zorg dat je als persoon voldoet aan alle criteria van Vrio. Biedt waarde (Value)voor je omgeving, zorg dat je zeldzaam bent (Rare), zorg dat jouw value lastig te kopieren is door anderen (Imitability), en zorg voor een goede organisatie (Organization) van je eigen personal brand. Alleen door te voldoen aan deze criteria gaat het je lukken een blijvend consistent concurrentievoordeel te behalen.
- Creationstory: laat je omgeving weten wat je verhaal/historie is, en hoe je de persoon bent geworden die je nu bent.
- Creed: sta voor je missie/visie en passie. Zorg dat mensen net zo gemotiveerd raken over je passie als jij.
- Leader: ben een duidelijke leader van je eigen personal brand. Ben dan ook niet bang te bescheiden te zijn, zoals veel Nederlanders van nature wel zijn.
- Rituals: hoe vast aan rituelen waar je omgeving je aan herkent. Hou je presentaties altijd op een specifieke onderscheidende manier, blijf dat dan vooral ook doen.
- Non believers: ’tegenstanders’ hebben versterkt enkel je onderscheidende en zeldzame karakter. Denk eens aan Paris Hilton, een van de meest geslaagde personal brands van dit moment. Ze heeft een enorm aantal haters, die haar alleen maar populairder maken bij de fans. Ook dit is een eigenschap waar Nederlanders moeite mee hebben, we willen toch vooral met iederen vriendjes zijn. Het zijn van een allemansvriend is echter niet per definitie goed voor je onderscheidende vermogen.
Onderstaand een presentatie die we met StepFree afgelopen maanden enkele keren hebben gegeven, en waar ook de relatie tussen brandmanagement en personal branding wordt beschreven: