Sacrifice ten friends from Hyves for a …

whopperSteeds meer recruiters ervaren grote problemen met het vinden van goed geschoold en gemotiveerd personeel. Ook in deze tijden van economische neergang en massa ontslagen blijft het moeilijk om het talent te vinden. Met het accent op talent “vinden”. Talent gaat namelijk niet meer actief op zoek naar een werkgever. Niet alleen de klant is koning maar ook het talent is koning in onze maatschappij.

De kracht van social media
Steeds meer recruiters beginnen de kracht van social media zoals Linkedin, Hyves en YouTube in te zien. Met name Linkedin biedt veel mogelijkheden voor zowel de recruiters en organisaties als het talent zelf. Linkedin is een interessante pool van grotendeels zakelijk getinte profielen. Hier vind je geen krabbels, wie wat waar-tjes, tikken of een buddy poke zoals op Hyves. Nee, hier vind je feitelijke informatie op een digitale cv en recommendations. Geen pukkelige pubers maar personen die op zakelijk gebied actief zijn. Zakelijkheid voert dus de boventoom op Linkedin en dat is sommige gevallen niet altijd voldoende om een goed beeld van een talent te vormen. 

Maar wie ben je nu echt?
Gelukkig kan via social media zoals YouTube, Twitter en Hyves vaak de echte persoon achter een talent gevonden worden. Recruiters wenden massaal sites zoals wieowie.nl aan om meer over een talent te weten te komen. Met soms een zeer verrassende uitkomst. Niet iedereen zet namelijk zijn privacyinstellingen strak in of denkt goed na alvorens een filmpje te posten.

Wanneer je jezelf bijvoorbeeld op je Linkedin profileert als een serieus gedisciplineerd persoon met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel dan is het belangrijk dat je sporen wist of ontoegankelijk maakt voor recruiters die misschien het tegendeel bewijzen.

Wanneer een recruiter bijvoorbeeld via Google op je Hyves-pagina terechtkomt met als achtergrond een foto dat je lamzat wordt afgevoerd door je vrienden met je broek op je knieën dan is je verhaal al gelijk ondermijnd. Op je wie wat waar staat een kotsend emoticon met de tekst alweerteveelgedronken@dekroeg. En laten we niet eens beginnen over de inhoud van je krabbels….! Dan heb je ook nog de categorie mensen die een wie wat waar instellen als lekkerspijbeldagje@thuis en voor het gemak vergeten dat hun baas en collega’s ook lid van hun Hyves zijn.

Nieuwe rechtenstructuur Hyves
Hyves heeft hier nu een oplossing voor gevonden aangezien je vrienden nu kan opdelen in verschillende groepen. Dus bijvoorbeeld je collega’s, familie, vage kennissen en echte vrienden. Per groep kan je dan bepalen wat zij mogen zien. In eerste instantie is dit alleen toepasbaar op de wie wat waar en privéberichten maar ik verwacht dat dit binnenkort op dieper niveau mogelijk is.

Dit is een slimme zet van Hyves aangezien veel mensen om wat voor reden dan ook “vrienden” niet kunnen of durven te verwijderen. Tegelijkertijd willen ze niet dat deze “vrienden” hun krabbels of wie wat waar lezen. Een logisch gevolg hiervan kan zijn dat Hyves steeds minder wordt gebruikt. Een reële bedreiging voor Hyves die dit op deze manier mooi weet om te buigen naar een kans.

Sacrifice ten friends from Hyves for a …
Maar we kunnen het natuurlijk ook nog effectiever aanpakken zoals Burger King dat op Facebook heeft gedaan.  Sacrifice 10 friends from Facebook for a whopper.  De actie is inmiddels gesloten en de website bericht: “ In the end your love for the whopper sandwich proved to be stronger than 233.906  friendships”. Kortom wat een lekkere manier om eens flink wat “vrienden” te dumpen. Wellicht een idee voor een marketeer in Nederland om een soortgelijke actie voor Hyves te starten. Succes gegarandeerd!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven