Medewerkers met personal brand gevaarlijk voor bedrijven?

Eerste plaatsing december 2008, update september 2024.

Bij deze wordt de spits afgebeten met het eerste inhoudelijke artikel op Bijgespijkerd. In dit artikel hebben we het over Personal Branding, een van de meest besproken onderwerpen van afgelopen jaar, en waarschijnlijk ook nog gedurende 2009. Het artikel is bedoeld als handreiking voor managers, die te maken krijgen met medewerkers die aan een personal brand werken. Enjoy, en laat je niet tegenhouden het artikel te delen op het web!

Personal branding in opkomst

Personal branding is steeds harder op weg een nieuw modewoord te worden….volgens sommige zelfs al een nieuwe zeepbel. Is deze hype te verdedigen, of is personal branding inderdaad overschat? Ik ben zelf een groot voorstander van personal branding….zowel voor ondernemers als voor werknemers. Enkele weken geleden las ik echter in een blogpost van Jeremiah Owyang (forrester) dat bedrijven vaak niet graag hebben dat hun medewerkers bouwen aan een personal brand. Ze zijn er bang voor, zoals bedrijven bang zijn voor veel vernieuwingen en verschuivingen in de maatschappij en de werkethos.

Het artikel is opgebouwd uit een aantal benoemde risico’s van werknemers met een personal brand, en vervolgens een aantal oplossingen die momenteel door bedrijven gebruikt zijn. De post had binnen no-time een enorm aantal reacties, hetgeen de relevantie van het onderwerp personal branding nogmaals benoemt. Over het algemeen was de opinie erg ten gunste van personal branding…en daar ben ik het mee eens, zoals te zien zal zijn in de rest van mijn blogpost.

Dit artikel is een samenvatting van het artikel van Jeremiah, aangevuld en weerlegd met mijn persoonlijke onderbouwing en ervaring.

personal branding tips

Gevaren van werknemers met een personal brand:

1. Het personal brand gaat ten koste van het corporate brand, waarom je medewerker een eigen brand laten opbouwen in plaats van dat van het bedrijf?

Een goed personal brand geeft juist ook het corporate brand een boost. De medewerker die wordt gezien als autoriteit op diens vakgebied wordt hoe dan ook gekoppeld aan het bedrijf in de associatieset van het publiek. Dit is enkel ten voordele van je corporate brandequity. Laat je dit niet toe, dan mis je een groot stuk potentiële brandequity voor je bedrijf.

2. De populair geworden medewerker wordt weggekaapt: Hier zou ik me als bedrijf zijnde niet zo druk over maken. De waarde van de medewerker zal stijgen, maar als je het voldoende beloont, zal je werknemer niet snel weggaan voor het grote geld. Empowerment (ontplooiing) is voor goede medewerkers van grotere invloed dan enkel geld , zeker voor die medewerkers met passie voor hun vak (en dat zijn niet geheel toevallig vaak sterke personal brands) Ben dus niet bang dat je medewerker loopt voor het grote geld, het is tenslotte geen voetballer! En als hij/zij dan toch weggaat is zijn waarde wellicht zo hoog dat hij/zij voor veel geld wordt weggekocht.

3. De medewerker laat een gat achter als hij vertrekt: Dat kan inderdaad een knelpunt zijn. Een personal brand is juist goed voor je resources, maar zorg wel dat je er als bedrijf niet afhankelijk van gaat zijn…niet TE veel leunen op 1 persoon dus! Zorg sowieso dat zoveel mogelijk van zijn of haar kennis ook in de assets van het bedrijf stroomt. bijvoorbeeld door hem/haar te binden aan het bedrijf. Een goed personal brand is het waard om in te investeren!

personal brand bedrijven

De reacties van bedrijven:

1. Houdt de marketing gezichtsloos: Ok, dat kan dus echt niet langer in het moderne media/marketing tijdperk….dat kun je proberen maar dan mis je de boot. 92% van de Amerikaanse jongeren wil middels sociale media kennis maken met een merk en een gezicht achter het merk. I rest my case!

2. Sta personal branding toe, maar geef alle medewerkers gelijk gewicht op bijvoorbeeld je blog: Dit is een redelijk overwogen keuze. Toch is een van de gouden regels van Brandmanagement dat je hero’s nodig hebt, (sterke personal brands dus). Dit kun je niet creëren door alle medewerkers gelijke aandacht te geven.

3. Laat klanten het gezicht zijn van je merk: Wil je echt niet dat je medewerkers zich teveel gaan profileren, of heb je niet genoeg werknemers om met je doelgroep succesvol door middel van personal branding te interacteren, dan is dit een serieuze afweging. Probeer ambassadeurs van je merk te vinden die het leuk vinden tegen een bepaalde beloning (hoeft vaak niet eens veel te zijn) voor jou product/dienst te bloggen.

4. Sta personal brand toe: Dit zijn bedrijven die in mijn opinie goed hebben opgelet als het gaat over de basisbehoeften van de mens zoals beschreven door Maslow. Een medewerker is ook maar een mens (hoe sterk zijn personal brand dan ook mag zijn), en heeft dus behoefte aan zelfontwikkeingen / empowerment. Als jij hem/haar deze mogelijkheid geeft middels het opbouwen van zijn of haar personal brand, ga je die vrijheid dubbel en dwars terug krijgen in value voor je bedrijf.

Conclusie:

Bedrijven, laat je medewerker zichzelf ontwikkelen, een personal brand opbouwen, en laat hem of haar daarmee je bedrijf naar een hoger niveau van performance tillen! Wordt echter niet TE afhankelijk van 1 iemand! Lees ook onze personal branding tips!

foto door: totalAldo



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven