Nederlandse online winkels kopieren functionaliteit van de winkels uit de winkelstraat. Op zich niets mis mee want het makkelijk kunnen bestellen van producten is een pluspunt waar ze al genoeg mee kunnen scoren. Nederlandse ondernemingen die hiermee bezig zijn zitten in de positie dat de Nederlander niet meer verwacht dan dit. Als je kijkt naar de Verenigde Staten is het hier uiteindelijk nog achter de feiten aanlopen.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat webshops in Nederland op dit moment niet verder kunnen komen dan het maar zo groot mogelijk maken van het assortiment ipv het innoveren op het gebied van marketing van hun producten of de service die je bij je aanschaf krijgt. Wij als consumenten maken ze het nog te makkelijk.
Het oude model waar Thomas van Manen naar refereert is misschien nog wel iets te actueel.
Als Product Manager zoek ik niet alleen naar het toevoegen van nieuwe functionaliteit maar ook het kiezen van functionaliteit die toegevoegde waarde bied. Meer is niet altijd beter en daarom wil ik een aantal zaken aanstippen waarvan ik vind dat Nederlandse webshops meer mee moeten doen.
Email Marketing
Nederlandse consumenten acteren nog zeer vaak op email marketing. Hier worden we nog luier van en zo krijgen we de nieuwste aanbiedingen netjes thuis bezorgd. Echter krijgen we in Nederland nog te veel email marketing die totaal niet aansluit bij de wensen van de consument. Ik ben ervan overtuigd dat Bol.com weet wat mijn interesse is op het gebied van muziek, dvd’s en boeken. Toch krijgen ze het voor elkaar mij emails te sturen met aanbiedingen die me niet interesseert. De email is ook totaal niet persoonlijk. Ik noem Bol.com hier maar voor FreeRecordShop en anderen geldt precies hetzelfde. Emails van Amazon daarentegen zijn altijd persoonlijk. Ze starten met een opmerking in de trend van “wij hebben gemerkt dat u geinteresseerd bent in boeken uit de categorie X en denken dat de volgende boeken hier goed bij aansluiten.” Vervolgens krijg ik netjes een aantal boeken voorgeschoteld over onderwerpen die ik daadwerkelijk interessant vindt. Overigens krijg ik geen email over cd’s of dvd’s van Amazon, die koop ik daar ook niet.
Customized landing page
De startpagina van een webwinkel kan op basis van eerdere bezoeken zo ingericht worden dat ik gelijk nieuwe artikelen uit de productcategorien zie waar ik eerder iets in aangeschaft heb. Nu hoeft dit niet perse zonder inloggen maar na het inloggen moet een webwinkel in staat zijn om relevante content te adverteren op voor mij zichtbare plaatsen.
Rating en Sharing opties
Veel webwinkels bieden de mogelijkheid om comments te leveren bij producten. Bij de App Store kun je zowel een rating geven als commenting toepassen. Naar mijn idee wordt rating meer toegepast en worden hier ook de Top X pagina’s op afgestemd en niet alleen op verkoop. Dit lijkt me zeer interessante data. Het delen van informatie op social networks of bookmarking systemen is ook relevant. Mensen kopen nu eenmaal meer op aanraden van echte mensen dan vanuit de winkel zelf.
Dit zijn zo maar een paar zaken die webwinkels buiten Nederland op orde hebben. Het lijkt of de Nederlandse webwinkels stil staan en alleen maar hun assortiment vergroten. Jammer…