Op weg naar Marketing 2.0

web-20Het is voor veel bedrijven moeilijk de mogelijkheden van web 2.0 te implementeren in hun marketingstrategie of -activiteiten. Tijdens de Nationale Marketingdag 2009 gaf Richard van Hooijdonk, doorgewinterd marketeer en oprichter van Marketing Monday, een presentatie met de belangrijkste punten voor het upgraden naar Marketing 2.0.

Oude modellen kunnen overboord en moeten plaatsmaken voor nieuwe. Aan bod kwamen de steeds belangrijke rol van consumenten door de online word-of-mouth en de belevings-factor van doelgroepen.

Web 2.0 biedt bedrijven de kans om meer van hun doelgroep te weten te komen dan ooit te voren. De consument is mondiger, zelfstandiger en zelfverzekerder. Dit vraagt om een nieuwe benadering en een nieuw marketingmodel:

modellen

Het doel van het nieuwe marketingmodel is het creëren en onderhouden van relaties tussen bedrijf en klant, ook wel dialoogmarketing genoemd. Bij dit nieuwe model horen een aantal 2.0-kernbegrippen:

Doelgroepen 2.0
‘Customer insights’, oftewel inzicht in je klanten, is het belangrijkste gegeven van een marketing 2.0-aanpak. Wie zijn mijn klanten, waar houden zij zich mee bezig en waar zijn ze online te vinden? Als het antwoord op deze vragen is gevonden, kan je  de klantengroep zoveel mogelijk betrekken bij het bedrijf: zij hebben immers de meest waardevolle informatie. Ken je klanten! Databases zijn oud nieuws, het gaat om profiel-marketing.

Productontwikkeling 2.0
Betrek klanten bij het verbeteren van bestaande producten of laat ze meedenken over nieuwe toegevoegde waardes rond je product. Geef ze ook een platform waar ze dit kunnen doen. Dit valt onder de noemer co-creatie. Het doel hiervan is dat de klanten zich evolueren tot ambassadeurs van het product of merk. Vergeet niet de loyaliteit van je klanten te belonen.

PR & Buzzmarketing 2.0

PR en buzz zoek je niet meer via de massamedia, maar op sociale netwerken. Hier kan alles gedeeld worden door de gebruiker en verspreiden je klanten zelf de boodschap. Video lijkt hier het meest effectief, met name door de interactieve mogelijkheden van dit middel.

Website 2.0
Maak van je website geen online brochure!. Zorg voor iets interactiefs; bijvoorbeeld een interactieve productdemo. Geef gebruikers de mogelijkheid een stukje van zichzelf te delen; user generated content als reacties en ratings. Maak van je website een online beleving van je product of dienst en genereer klantinformatie op een creatieve manier.

Marketing 2.0 in een notendop:

  • Betrek je klant zo veel mogelijk bij je product
  • Laat klanten het product beleven
  • Wordt ‘vrienden’ met een klant voordat je wat verkoopt
  • Geef klanten een podium waar ze kunnen meedenken, creëren en meebeslissen
  • Beloon loyaliteit

Het proces van implementatie is geen gemakkelijke opgave en kan lang duren. De boodschap is ‘Gooi het roer om en stap in’, aldus Richard van Hooijdonk.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven