Vorige week had ik het nog over aanwezig zijn in statusupdates. Een andere plek om je merk onder de aandacht te krijgen bij iemands netwerk is de avatar, oftewel profielfoto.
Het is een heuze trend aan het worden, via je avatar een voorkeur of statement maken. Zo konden we een tijdje terug onze steun betuigen aan Iran door een groene laag over onze avatar te leggen. En als je fan van de serie Mad Men bent, kun je nu via madmenyourself.com je avatar omtoveren in een Mad Men versie van jezelf. Maar als je gewoon het logo van je bedrijf of iets dergelijks in je avatar wilt hebben, kun je dat altijd nog via de Nederlandse startup Avartize.com doen.
Best slim eigenlijk. Een avatar is een vast onderdeel op de verschillende social networks en altijd zichtbaar voor je netwerk. Je avatar speelt zelfs een vrij grote rol voor je profiel, het geeft je namelijk een gezicht online. Hoe fantastisch is het dat je een stukje van je identiteit in je avatar kunt stoppen met je bedrijfslogo, campagne of steun betuiging voor een goed doel?
En dat is dan gedacht (ok, een beetje overdreven) vanuit de gebruikers. Maar vanuit je merk is het echt een hele mooie kans. Zorg er voor dat mensen hun avatar veranderen met jouw merk/campagne erin en het heeft de mogelijkheid om een viraal effect te krijgen door de exposure die het in het netwerk van die persoon krijgt. Zoals bijvoorbeeld 3FM heeft gedaan tijdens de homo100. Op dit moment begint er ook een ‘Stop stichting Brein’ avartize hype te ontstaan, het kan je dus ook tegenwerken.
De toekomst
Zullen we binnenkort met onze avatar ook onze status of locatie kunnen laten zien? Als je bijvoorbeeld op een congres bent, dit via je avatar laten zien. Aan het slapen of op vakantie? Aan ons netwerk duidelijk maken via de avatar. Of misschien voor freelancers wel een mooie manier om te laten zien met welk project ze bezig zijn. Of draaf ik nu te ver door?
Facebook en Hyves
Ik ben benieuwd hoe lang het gaan duren voordat dit ook mogelijk wordt met de API’s van Facebook en Hyves (voor zo ver ik weet is het nu alleen mogelijk met Twitter). Maar let op, bedenk altijd vanuit de mensen die hun avatar volgens jou moeten veranderen waarom ze het zouden doen. What’s in it for them? Zet je het campagnematig in, verander je avatar en win een prijs, of omdat mensen het echt voor het merk over hebben. De zogenaamde brand lovers. In dat kader wil ik graag eindigen met twee quotes uit deze briljante presentatie over Post Digital Marketing 2009:
“Social Media is not only about participating in conversations. It’s as much about giving participants something to converse about.”
“If I tell my Facebook friends about your brand, it’s not because I like your brand, but rather because I like my friends”