Hoe QR codes de bedrijfsstrategie versterken

Vorige week presenteerde 3GVision cijfers over het gebruik van QR codes. Volgens 3GVision staat Nederland op de 6e plek voor wat betreft het scannen van QR codes. De grootste stijgers zijn Noorwegen (+88% tov januari) en Zweden (+65%).
Een goede indicatie voor de toename van de populariteit van QR codes in Nederland geeft de blog van 9292OV waaruit blijkt dat in september 2010 de geplaatste QR codes bijna 29.000 keer gescand zijn, een stijging van 80% in slechts enkele maanden.
Kortom, QR codes zijn hot en worden niet voor niets regelmatig als één van de trends voor 2011 benoemd (Mashable).

Maar hoe zet je QR codes in zodat ze kunnen bijdragen aan je bedrijfsstrategie?

In dit artikel wil ik ingaan op de toepassing van Quick Response codes in relatie tot de bedrijfsstrategie, zoals beschreven door Treacy & Wiersema in hun Value Disciplines Model. Dit model gaat uit van 3 strategieën:

  • Het Value Disciplines model van Treacy & WiersmaProduct leadership

    Het beste product leveren, continu. Klantrelatie en efficiency minder van belang. Klant is bereid een hogere prijs te betalen vanwege de emotionele waarde van het product. Voorbeeld: Apple, Nike

  • Process Excellence

    Lever betrouwbare producten tegen een concurrerende prijs en met groot gebruiksgemak. Nadruk op optimale kostenstructuur en efficiënte bedrijfsvoering
    Voorbeeld: McDonalds, Bol.com

  • Customer Intimacy

    Strategie gericht op het leveren van een totaaloplossing voor de klant
    Voorbeeld: KLM, Zappos

Volgens Treacy & Wiersema moet je als bedrijf uitblinken in één dimensie, de andere dimensies op een drempelnorm houden en steeds meer waarde toevoegen aan de gekozen dimensie.

De vraag in dit artikel is of QR codes een bijdrage kunnen leveren aan deze strategieën. Met een aantal voorbeelden per strategie wil ik onderbouwen dat dit kan.

Greenpeace QR code Rotterdam

Product leadership

De missie van Greenpeace is “het stimuleren van oplossingen voor een gezond en duurzaam evenwicht tussen mens en milieu”. Voor het bereiken van deze missie is aandacht en fondsenwerving een belangrijk doel. Greenpeace plaatste in hartje Rotterdam een enorm billboard met daarop 2 QR codes, één voor de vrouw en één voor de man. Met dit billboard en de eraan gekoppelde prikkelende striptease filmpjes innoveert Greenpeace het vragen van aandacht.

Het VVV Zuid-Holland Zuid heeft monumenten voorzien van een QR code. Op deze manier beoogt het VVV haar diensten ook bij een jongere doelgroep onder de aandacht te brengen om haar missie van het bevorderen van toerisme, recreatie en vrijetijdsbesteding in Nederland te bereiken.

Het bedrukken van kleding met QR codes is een toepassing die je vaker ziet. Zwangerschapsshirt.nl geeft er een leuke invulling aan door achter de QR code een geheimpje te verstoppen, zoals bij deze.

Langs de A4 bij Leiderdorp staat een billboard met een QR code erop. De code leidt naar de site van projectontwikkelaar Bohemen die een ontwerpwedstrijd heeft uitgeschreven. Het is voor de Bohemen een nieuwe manier om aandacht te trekken voor haar projecten.
Dat dit tot aandacht leidt, blijkt wel uit de schriftelijke vragen door een SP-kamerlid die het ‘levensgevaarlijk’ noemt. Wie daar regelmatig rijdt, weet dat dat wel losloopt. Er staat meestal file….

 

QR code MogoTix

Process excellence

MogoTix ondersteunt evenementen door het versturen van concertkaartjes als QR code naar de smartphone van de bezoeker. Bij het evenement wordt de QR code gescand. Het grote voordeel is dat tickets niet meer geprint hoeven te worden en ook niet kwijt kunnen raken.

ABN AMRO plaatste een advertentie in Intermediair voor het aantrekken van nieuwe trainees. De advertentie was niet meer dan QR code met daarbij de discipline. De QR code bracht de gebruiker naar de mobiele site met info over de specifieke discipline, waar ook meer informatie aangevraagd kon worden.
Met deze aanpak optimaliseert de bank haar recruitment proces door dezelfde informatie te herbruiken en worden kosten bespaard.

In het openbaar vervoer gebruiken de NS en het GVB QR codes in met als doel de klant de mogelijkheid te bieden om de meest actuele reisinformatie eenvoudig te ontvangen. Voor de NS draagt dit bij aan haar ambitie om een klantgerichte Europese, multimodale dienstverlener te zijn (meer over NS’ Ambitie en Missie).

Lufthansa gaat een stap verder en biedt klanten de ‘Mobile Boarding Pass’ om het inchecken voor de klant te vereenvoudigen. Het voordeel voor Lufthansa is ten eerste dat de klant de handelingen voor het inchecken zelf uitvoert, maar ook dat de klant daarvoor niet op de luchthaven hoeft te zijn. Inchecken kan al 23 uur vantevoren.

 

Customer intimacy

Heineken heeft een app gelanceerd die toegang biedt tot het eigen spaarprogramma. In december en januari lagen er viltjes in de horeca met QR codes erop. Het scannen leverde de gebruiker Heineken e-tjes op. Ook QR codes op gekochte BeerTender fusts leveren punten op. Met de app kunnen de verdiende e-tjes ook direct weer uitgegeven worden. Voor Heineken is het introduceren van QR codes in combinatie van de e-tjes een impuls aan één van de merkwaarden, namelijk innovatie.

Het Russische merk Red Energy heeft een treasure hunt op basis van QR codes georganiseerd door Moskou. De wedstrijdroute en raadsels werden iedere week vernieuwd en bleef daardoor voor iedereen een uitdaging.

Het Friese Foardiel XL Magazine biedt bij iedere aanbieding de mogelijkheid om via een QR code de kortingsbon op je smartphone te downloaden. In plaats van de uitgeknipte bon uit het plaatselijke sufferdje toon je de gedownloade kortingsbon op je mobiel en kan je met korting naar de bioscoop. Een vernieuwende manier die ertoe bijdraagt dat lezers de kortingsbonnen gaan gebruiken.

 

Conclusie

Uit bovengenoemde (selectie van) voorbeelden blijkt dat QR codes prima in te zetten zijn voor ieder van de drie gekozen strategieën. De manier waarop, daarover moet wel goed nagedacht worden. Zo draagt het bieden van kortingen niet bij aan een strategie van product leadership, hoe leuk het voor de klant ook is.

Tot slot een kanttekening. Een belangrijke succesfactor bij waardetoevoegend inzetten van QR codes is dat de gebruiker direct op de juiste locatie belandt en dat deze ook geschikt gemaakt is voor mobiel. Praxis plaatste onlangs QR codes die klusvideo’s zou tonen. De gebruiker komt echter op de website pagina met veel tekst waar ook nog eens een filmpje staat. Ook de QR link van de genoemde projectontwikkelaar brengt de bezoeker naar een algemene pagina waar een verwijzing naar de QR gerelateerde wedstrijd staat. Dergelijke omwegen doen geen recht aan waar QR voor bedoeld is: Quick Response.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven