Een geslaagde 1 aprilgrap was het zeker. Toch toonde de hype rondom #fe11 aan dat Twitter nog altijd een incrowd-feestje is.
Voor wie de afgelopen dagen niet op Twitter is geweest: #fe11 is een niet-bestaand evenement. Duizenden mensen deden net alsof ze er aanwezig waren, mochten spreken, bekende Nederlanders tegenkwamen, of baalden dat ze net geen kaartje konden bemachtigen. Wie probeerde te achterhalen om wat voor evenement het in godsnaam ging, kreeg het nog best lastig. De website www.fe11.nl omhulde zich in vaagheden:
“Unfortunately, no one can be told what #fe11 is. You have to see it for yourself ”.
Tweets van mensen die om opheldering vroegen, werden nauwelijks beantwoord.
Dat maakte het juist een goede grap. #fe11 was zo’n beetje de hele dag trending topic in Nederland en iedereen speelde de grap mee. ‘Frequent domeinnaam-registreerder’ Jurgen van der Vlist was zo slim om als eerste fe11.nl te claimen en trok daarmee op één dag 17.000 bezoekers.
Ook ik ben er in getuind. Ik was die dag niet zo actief op Twitter, maar toen ik ’s avonds de schade ging inhalen, schrok ik even. Wat is dit en waarom ben ik er niet bij? Ik voelde me zelfs een beetje een outsider tussen al mijn tweeps die wel aanwezig waren. Niemand had mij iets verteld!
Maar goed: grapje, ik opgelucht. Toch bekroop me ineens het gevoel dat de actieve Twitter-community in Nederland wel heel erg een incrowd aan het worden is met zijn eigen slang, gedragsregels en humor.
Dit filmpje over het social media-gebruik in Nederland, dat ik dezelfde dag langs zag komen, bevestigde dat vermoeden nog eens. In Nederland hebben 400.000 mensen een Twitter-profiel, maar slechts 168.000 zijn actief. Dat is minder dan 1 procent van de bevolking. Ter vergelijking: er zijn bijna evenveel miljonairs en drie keer zoveel werklozen.
Nu zit er ongetwijfeld nog een stijgende lijn in het Twitter-gebruik, maar ik begin me wel eens af te vragen of (en zo ja, wanneer) Twitter ooit écht mainstream zal worden, zoals Hyves dat wel gelukt is. Dat je er bij wijze van spreken van uit kunt gaan dat je tante Hannie ook een account heeft.
Ik kan er naast zitten, maar voor mijn gevoel is een groot deel van de actieve Twitter-community actief in de marketing, communicatie, media, IT, of telecom – precies de sectoren die direct of indirect geld (kunnen) verdienen aan social media of op zijn minst hun bereik kunnen vergroten. Zelfs de populariteit van Twitter onder BN’ers is daarmee te verklaren.
TV-programma’s als The Voice of Holland, Boer Zoekt Vrouw en Wie is de Mol hebben ervoor gezorgd dat veel mensen een Twitter-account hebben aangemaakt. De vraag is alleen of dit blijvertjes zijn. Volgens hetzelfde onderzoek zijn relatief veel Twitteraars in korte tijd afgehaakt.
Gaat de doorbraak er ooit komen? En zo ja, wat is daar voor nodig? Om eerlijk te zijn, heb ik geen idee. Maar ik ben er wel erg benieuwd naar. En ja, die interesse is ook voor een deel beroepsmatig, omdat veel van mijn klanten graag een grotere doelgroep zouden willen aanspreken via Twitter.
Ik hoor graag jullie ideeën hierover – zeker ook die van de niet-Twitteraars.