3 praktische tips voor het opmaken van een professioneel cv

Op de arbeidsmarkt bestaat altijd concurrentie, zowel in goede tijden als in slechte tijden. Bedrijven, instellingen en recruitmentbureaus ontvangen veelal tientallen reacties op een vacature. De essentiële vraag is dus op welke wijze jij kunt zorgen dat je opvalt en een humanresourcesmanager juist jouw curriculum vitae, beter bekend als een cv, van die hoge stapel pakt. Het antwoord ligt voor de hand: door een professioneel cv te maken dat aansluit op de vacature.

Met een cv dat professioneel is opgesteld, laat je namelijk een goede indruk achter én val je direct op. Een lastige klus? Niet als je gebruikmaakt van een voorbeeld van een cv voor jouw branche of beroepsgroep. Op deze manier creëer je een vakkundig visitekaartje dat jou verder kan helpen in je carrière.

Drie tips voor een professioneel cv

Aan de hand van jouw cv beoordeelt een wervingsfunctionaris of jij qua werkervaring en persoonlijkheid past binnen de organisatie. De keuze tussen ‘Ja’ of ‘Nee’ wordt tijdens het scannen van je levensloop binnen een paar minuten gemaakt. Je hebt dus maar korte tijd om de lezer ervan te overtuigen dat jij geknipt bent voor de baan. Zorg dus dat die lezer alle belangrijke informatie krijgt te zien en dat je cv overzichtelijk is. Deze drie tips kunnen je daarbij helpen.

1. Persoonlijke gegevens

De eerste stap bij het opstellen van een overzichtelijk en professioneel curriculum vitae is het vermelden van je persoonlijke gegevens. Naast je naam, adres en geboortedatum voeg je ook je contactgegevens toe. Let op dat je goed controleert of je de correcte gegevens hebt ingevuld, zodat de personeelswerver ook makkelijk contact met je kan opnemen. Verder kun je nog vermelden of je over een rijbewijs beschikt, links toevoegen naar relevante social media zoals LinkedIn of je eigen website en een foto invoegen.

2. Inhoud

Nadat je personalia zijn ingevuld, ga je aan de slag met de tweede stap: de inhoud van je cv. Je begint met de meest belangrijke onderdelen en sluit af met het minst belangrijke aspect:

  • persoonlijk profiel;
  • opleiding;
  • werkervaring;
  • vaardigheden;
  • hobby’s en interesses;
  • talenkennis.

In je persoonlijke profiel omschrijf je in een paar zinnen wie je bent, wat je kunt en wat je ambities zijn. Zo verkoop je jezelf als de meest geschikte kandidaat. Daarna ga je verder met de opleidingen en cursussen die je gevolgd hebt. Bij werkervaring maak je een opsomming van relevante functies waaruit blijkt dat je een match hebt met de vacature.

Door je vaardigheden, hobby’s en interesses te vermelden, geef je de lezer een kijkje in jouw persoonlijkheid. Spreek je meerdere talen? Noteer dan ook je talenkennis op je cv. Verder kun je onderaan je cv de zin ‘Referenties op aanvraag beschikbaar’ toevoegen. Als je hiervoor kiest, dien je in je netwerk natuurlijk wel een aantal mensen te hebben die jou willen aanbevelen.

3. Presentatie

De inhoud van je cv is zeker belangrijk, maar vergeet de presentatie niet. Jouw curriculum vitae is de eerste kennismaking van je potentiële werkgever met jou. Met een overzichtelijke en strakke vormgeving laat je een goede indruk achter. Ga aan de slag met al ontworpen sjablonen en creëer op een snelle manier een professionele lay-out van je cv. Wie weet, sleep jij dan wel die baan in de wacht!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven