5 doeltreffende manieren om je naamsbekendheid te vergroten

Om positief op te vallen in de markt en de aandacht te trekken van potentiële klanten is het creëren van naamsbekendheid een absolute must. Alleen op die manier kan jouw merk top of mind worden, want zo stel je consumenten in staat een directe associatie te leggen met jouw product of dienst. Met een goede marketingstrategie kom je een heel eind, ook als je maar een beperkt budget hebt of je richt op een specifiek marktsegment.

Dit zijn vijf effectieve manieren om je naamsbekendheid te vergroten.

1. Wees zichtbaar op social media

Social media mogen uiteraard niet ontbreken in dit lijstje. De eerste stap is onderzoeken op welk platform jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt. Met Facebook bereik je bijvoorbeeld zo’n 70 procent van de Nederlandse bevolking. Maar als jij je voornamelijk richt op jongeren, is Instagram, TikTok of YouTube waarschijnlijk een betere keuze. En om een hoogopgeleide, zakelijke doelgroep te bereiken, kun je niet om LinkedIn heen. Zorg ervoor dat je actief bent, regelmatig nieuwe berichten plaatst en betrokken bent bij je doelgroep door relevante content te delen en prangende vragen te beantwoorden.

2. Organiseer een evenement of ga naar een beurs

Een goede manier om je naamsbekendheid te verhogen en de aandacht te trekken van mogelijke klanten is door het organiseren van een evenement. Afhankelijk van je business kun je bijvoorbeeld een workshop of seminar geven, een feestelijke presentatie verzorgen, een festival organiseren of een sportevenement in het leven roepen. Op die manier komen mensen op een ongedwongen en positieve manier met jou en je bedrijf in aanraking. Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook zoveel mogelijk relevante evenementen bezoeken en deelnemen aan beurzen die een link hebben met jouw product of dienst.

3. Verhoog je naamsbekendheid met relatiegeschenken

Sta je op een beurs en wil je de aandacht trekken van bezoekers? Dan zijn promotieartikelen en giveaways leuke publiekstrekkers. Kies voor artikelen die een link hebben met je bedrijf of tover bezoekers om in wandelende reclameborden met bijvoorbeeld gepersonaliseerde tassen of goody bags. Relatiegeschenken met een logo doen het ook erg goed als bedankje voor bestaande klanten. Door handige gebruiksartikelen zoals een waterfles, paraplu of USB-stick te bedrukken met je bedrijfsnaam of logo, geef je een origineel cadeau dat bovendien letterlijk gezien mag worden.

4. Sponsor een sportclub, goed doel of evenement

Sponsoring is misschien niet het eerste waaraan je denkt bij het vergroten van je naamsbekendheid op een laagdrempelige manier. Maar het kan erg effectief zijn, mits je je naam verbindt aan een club, vereniging, team of evenement passend bij de identiteit en kernwaarden van je bedrijf. Als teamspirit en sportiviteit belangrijke waarden zijn binnen jouw organisatie, kan het sponsoren van een veelbelovend lokaal sportteam je veel goodwill en naamsbekendheid opleveren. Maar verkoop je golfclubs, dan heb je er niets aan om een hondenbeurs te sponsoren. Wees bovendien terughoudend met het sponsoren van instellingen die niet goed presteren of negatief in het nieuws zijn geweest.

5. Deel je kennis en profileer jezelf als expert in je vakgebied

Nederlanders zijn dol op alles wat gratis is. Daarom werken freebies en weggevertjes zo goed. Je hoeft echter niet altijd producten weg te geven om je naamsbekendheid te vergroten. Je kunt ook jouw vakkennis delen met het publiek. Dit kun je zowel online als offline doen. Zo kun je artikelen schrijven, periodiek een nieuwsbrief versturen, relevante reacties geven op berichten van anderen, instructie- of uitlegvideo’s plaatsen op YouTube of optreden als gastspreker. Ook kun je ervoor kiezen om een deel van je kennis gratis weg te geven via een webinar of whitepaper, als aanzet om potentiële klanten te overtuigen om zich in te schrijven voor een training of een persoonlijk consult waarvoor zij dienen te betalen. Kortom, het vergroten van je naamsbekendheid kan op verschillende creatieve manieren. Belangrijk daarbij is wel dat je goed in kaart hebt gebracht wie je ideale klanten zijn en waar je hen kunt vinden – zowel online als offline.

Door: Rosanne van der Putten, contentmarketeer bij onlinemarketingbureau 2Bfound.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven