Niets is zo nauw verbonden met een merk als het bedrijfslogo. Veel bedrijven herzien naar verloop van tijd hun logo en besluiten wel eens om aanpassingen of updates door te voeren. Daar kunnen diverse redenen voor zijn. Vaak is een logo verouderd en kiest men voor een nieuwe uitstraling. De wijzigingen kunnen tevens om logo-technische redenen worden doorgevoerd. Bovendien kan natuurlijk een fusie ten grondslag liggen aan een nieuw logo-ontwerp. Dit is de analyse van 14 bekende bedrijven die hun logo hebben veranderd. Het is niet alleen de beschrijving van de veranderingen, maar ook een inkijk in de redenen waarom voor die modificaties is gekozen.
1. YouTube voegt het beeldmerk toe voor meerdere platformen
In augustus 2017 heeft Google de YouTube-app vernieuwd en voorzien van nieuwe functies. Tegelijkertijd heeft het logo – voor het eerste in 12 jaar – een update gekregen. YouTube is afgestapt van de rode beeldbuis-achtige box waar het woord ‘Tube’ in staat en heeft van de bekende play-button het beeldmerk gemaakt. Bovendien is het beeldmerk naar de linkerzijkant verplaatst. Hierdoor is het logo breder geworden. Zodra er echter vraag is naar een responsive logo, zoals in de app, wordt alleen het play-icoontje getoond.
2. Converse legt meer nadruk op het beeldmerk
Naast YouTube heeft ook Converse in 2017 haar logo aangepast. Belangrijk om te weten is dat dit logo van het bedrijf Converse is en dus bijvoorbeeld niet van de bekende Converse All Star-schoenen. Voorheen zat de herkenbare ster verwerkt in de ‘O’. Converse heeft daar een los beeldmerk van gemaakt. Dit opent mogelijkheden voor het gebruik van alléén het beeldmerk – zonder plaatsing van de merknaam – op bijvoorbeeld social media.
3. Domino’s verandert het logo als gevolg van een breder productaanbod
Restaurantketen Domino’s Pizza heeft in 2012 een nieuw logo geïntroduceerd. Wat opvalt, is dat het woord ‘Pizza’ is weggelaten. Domino’s heeft dit gedaan omdat het meer verkoopt dan alleen pizza’s. De keten wil consumenten niet in verwarring brengen door ‘Pizza’ ook onder het nieuwe logo te plaatsen. Sterker nog, het bedrijf probeert de nadruk te leggen op het woordmerk door dit in een groter lettertype te tonen. Bovendien zorgt het overgebleven dominosteentje voor extra herkenning en versterkt dat het woordmerk.
4. Netflix kiest voor een iconische rode ‘N’
Toen Netflix in 1997 werd opgericht, was het nog een uitwisselclub van VHS-banden. Waar de diensten tegenwoordig online worden aangeboden, werden videobanden in de begindagen per post verstuurd. Gezien de veranderingen in de dienstverlening was het niet onlogisch dat ook het logo veranderde. Bij de laatste wijziging in 2017 hebben de zeven letters plaatsgemaakt voor een iconische rode ‘N’. Het nieuwe logo is responsive en werkt op diverse platformen, zoals in de app, op social media en zelfs op de knopjes van de afstandsbediening. Het zegt iets over de ambities van het bedrijf.
5. Starbucks ontdoet zich van de merknaam
Zelfs als je er nog nooit een kopje koffie hebt gedronken, ben je waarschijnlijk wel bekend met het logo van koffieketen Starbucks. Misschien is het je nog niet eens opgevallen, maar sinds 2011 heeft Starbucks een nieuw logo. Bij het laatste redesign heeft het logo de aanduiding ‘Starbucks Coffee’ verloren, net als de zwarte kleur in het logo. Het nieuwe logo is als het ware de ingezoomde versie van het oude logo, waardoor de zeemeermin nog dominanter – en meer iconisch – is geworden.
6. UPS doet een jasje uit en kiest voor de oorspronkelijke huisstijlkleuren
De oudste koerierdienst ter wereld is door de jaren heen vaak getransformeerd en ook het logo bleef niet onaangetast. Met de laatste publiekelijke wijziging in 2003 laat UPS zien zich niet langer te beperken tot het vervoeren van pakketjes. Dit is duidelijk gemaakt door het pakketje uit het oude logo te verwijderen, zodat de focus op het schild komt te liggen. Het schild heeft een make-over gekregen en is gegoten in de oorspronkelijke bruine UPS-huisstijlkleuren. Ook heeft het bedrijf besloten om UPS als de officiële naam aan te nemen.
7. Subway heeft na een dosis kritiek weer een nieuw logo
Subway is de laatste jaren wel erg nadrukkelijk op zoek geweest naar manieren om haar restaurant als gezond te presenteren. De bekende huisstijlkleuren werden vervangen door ‘gezonde’ groene letters. Dit bleek geen succes en uit pure noodzaak is het logo wederom veranderd. Het nieuwe logo staat rechtop en heeft een moderne uitstraling gekregen. De oorspronkelijke huisstijlkleuren zijn terug en geoptimaliseerd, zodat deze het best tot hun recht komen in uitingen via alle kanalen. Het icoon, dat een nieuwe aanwinst is voor het merk, voegt de twee bekende pijlen samen tot een simpel maar krachtig beeldmerk.
8. Microsoft toont de succesvolle elementen voor meer herkenning
Na 25 jaar hetzelfde logo te hebben gebruikt, heeft Microsoft in 2012 een nieuw logo gepresenteerd. Het vorige logo was simpelweg een woordmerk. Bij het nieuwe logo is dat ook het geval, maar is er een minder opvallend lettertype gebruikt. Hierdoor behoort ook de – naar eigen zeggen – zakelijke uitstraling tot het verleden. Daarnaast is er ook een vierkante versie van het kleurrijke symbool van het besturingssysteem Windows toegevoegd. Door het Windows-symbool zorgt het logo voor meer herkenning.
9. Philips heeft het klassieke logo geoptimaliseerd voor een digitale weergave
Sinds 2013 heeft Philips een nieuw logo. Helemaal nieuw is het logo echter eigenlijk niet. Op een paar kleine wijzigingen na lijkt het nieuwe logo sterk op een oud logo uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Belangrijker nog is dat het logo geoptimaliseerd is voor het web. De dunne lijnen in het oude logo zijn verleden tijd, want die kunnen problemen geven in een digitale weergave. Mede daarom is gekozen voor twee radiogolven in plaats van drie golven. Ook is gekozen voor meer kleur, zodat het logo meer body heeft en daarom ook duidelijker getoond wordt op kleine schermen, zoals bijvoorbeeld het scherm van een smartphone.
10. MasterCard volgt de trends en kiest voor een platte typografie
Sinds 2016 heeft creditcardmaatschappij MasterCard een nieuw logo in gebruik. Niet vanwege een wijziging van diensten of de identiteit, maar omdat het beter past bij het huidige digitale tijdperk en de logo-trends. Het basisdesign, met de twee cirkels en de kleuren geel en rood, blijft ongewijzigd. In het nieuwe logo zijn de verticale strepen, die de twee cirkels verbonden, uit het logo verdwenen. Verder is de naam ‘MasterCard’ uit het beeldmerk gehaald en wordt deze ernaast of eronder gebruikt in een platte typografie.
11. Kraft en Heinz combineren het logo na een fusie
Toen Heinz in maart 2015 Kraft Foods overnam, was iedereen benieuwd onder welke naam de fuserende bedrijven verder zouden gaan. Er werd gekozen voor een samensmelting van beide bedrijfsnamen: Kraft Heinz Company. Dit had ook gevolgen voor het logo. Beide namen zijn uit hun omlijsting gehaald en staan nu, met een kleine aanpassing in de letters ‘t’ en ‘h’, in één logo. Het betreft hier alleen het bedrijfslogo, want de afzonderlijke producten dragen niet de dubbele naam. ‘Heinz Ketchup’ blijft dus gewoon ‘Heinz Ketchup’.
12. Instagram gaat van retro naar modern vanwege user interface-elementen
Als je al langere tijd Instagram-gebruiker bent, is het je vast niet ontgaan dat in 2016 het uiterlijk en het logo van de mobiele applicaties is veranderd. De herkenbare retro camera heeft plaatsgemaakt voor een platte vorm. Dit leverde kritiek op van gebruikers. Maar zoals – wel vaker – is het slechts een kwestie van wennen. Bovendien kon de wijziging onderbouwd worden, want in de applicatie zijn veel user interface-elementen opgenomen. Daarbij past de nieuwe stijl veel beter. Met andere woorden, het nieuwe logo symboliseert de mogelijkheden van Instagram aanzienlijk beter.
13. Ajax kreeg na de metamorfose van het logo kritiek van supporters
In 1990 heeft Ajax een nieuw logo geïntroduceerd. Het logo van Ajax is ook een voorbeeld van een oud logo dat een metamorfose heeft ondergaan. In het oude logo werd de Griekse god Ajax tot in detail weergegeven. Het nieuwe Ajax-logo oogt moderner door de strakke lijnen en vormen. Het lijkt zeker nog wel op het oude logo, maar is nu veel praktischer voor print en online gebruik. Echter, sinds de invoering van het nieuwe Ajax-logo is er behoorlijk veel weerstand van de supporters. Die oude beeltenis van Ajax straalde trots en warmte uit. En dat is wat de supporters terug willen. Of dat ook gebeurt…
14. Aldi moderniseert het oude logo
In 2017 heeft supermarktketen Aldi Süd een redesign van het logo doorgevoerd. Nederlanders hebben daar niets van gemerkt. Aldi is namelijk opgedeeld in Aldi Nord en Aldi Süd en alleen Aldi Nord is actief in Nederland. Het moderniseren van het logo past bij het huidige modernisatieproces waar Aldi Süd op dit moment mee bezig is. Anders dan wat de meeste merken doen, kiest Aldi ervoor om het logo meerdere lagen, verloop en diepte te geven.
Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!
- In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.