Tegenwoordig worden we overspoeld met irrelevante advertenties en nutteloze boodschappen van honderden verschillende bedrijven. Deze overbodige reclame-uitingen worden veelal niet eens gezien door het gebruik van adblockers, niet of nauwelijks gelezen of zelfs als vervelend ervaren door consumenten. Door de overvloed aan prikkels moet jij als onderneming opvallen tussen deze honderden verschillende berichten. Door op het juiste moment persoonlijk en relevant te zijn voor de bezoeker kun je dat daadwerkelijk zijn.
In het digitale werkveld bestaan drie mogelijkheden om te personaliseren:
- alleen via owned media;
- alleen via paid media;
- zowel via owned media als paid media.
Dit overzicht is afgebakend op het terrein van de websitepersonalisatie, oftewel personalisatie van de owned media. De voordelen van personalisatie op de website zijn:
- je kunt er vandaag mee starten;
- de bezoeker bereikt eerder zijn doel;
- de bezoeker ervaart minder inspanning.
Beginnen met websitepersonalisatie
Menigeen denkt dat je voor websitepersonalisatie veel technische kennis nodig hebt. Niets is echter minder waar. Natuurlijk ligt het wel aan de doelstellingen van de organisatie. Deze ambities kun je zelf bepalen. Daarbij is het belangrijk dat je groot denkt, maar kleinschalig begint. Zo is het binnen enkele minuten al mogelijk – zonder technische kennis – een landingspagina persoonlijk te maken door het gebruik van historische data.
Een beginnersfout die vaak gemaakt wordt, is om gelijk te streven naar dé perfecte oplossing voor personalisatie. Maar door klein te beginnen, kun je in veel gevallen al grote resultaten behalen. Is personaliseren complex? Je kunt het zo complex maken als je zelf wil. Daarom is dit stappenplan een handig hulpmiddel om relatief eenvoudig en kleinschalig te beginnen.
- bepaal doelstellingen;
- verzamel relevante data;
- analyseer data;
- maak meerdere contentvarianten;
- implementatie;
- testen.
Stap 1: Bepaal doelstellingen
Een cruciale stap die in de regel wordt vergeten, is het bepalen van de doelstellingen. Wanneer is de websitepersonalisatie geslaagd? Op basis van deze doelstellingen kun je een plan opstellen. In dit plan leg je vast welke data noodzakelijk zijn en welke inzichten uit de data-analyse moeten komen.
Stap 2: Verzamel relevante data
Nadat je de doelstellingen bepaald hebt, heb je kennis over het gedrag van klanten nodig. Deze inzichten kun je destilleren uit de verzamelde website-data. Dit kun eenvoudig doen met Google Analytics. Het is ook mogelijk om deze informatie vanuit een systeem voor customer relationship management of een contentmanagementsysteem te verkrijgen. Wel is het wettelijk verplicht dat je de websitebezoekers informeert over het verzamelen van gegevens en aangeven waar je deze data voor gebruikt. Dit kun je benoemen in je privacy-statement, alsook in de cookiemelding.
Stap 3: Analyseer data
In de volgende stap analyseer je de verzamelde gegevens. Dit is een cruciale stap, waarin je bepaalt welke bezoeker welke content wanneer te zien krijgt. Deze beslissingen kunnen op verschillende manieren worden genomen. Dit kan bijvoorbeeld met artificial intelligence en heuristiek – het vertoonde websitegedrag. Met heuristiek kun je relevante klantinzichten verkrijgen. Als een bezoeker bijvoorbeeld op veel producten – denk aan ongeveer vijf keer – binnen een bepaalde productgroep heeft geklikt, is hij wellicht geïnteresseerd in de desbetreffende productgroep. Bij zijn volgende bezoek aan de website kun je hem dan een header laten zien met die specifieke productgroep.
Stap 4: Maak meerdere contentvarianten
Als je weet welke content je aan welke bezoeker wil tonen, kun je vervolgens de verschillende vormen van content produceren. Bij het maken van deze content is het essentieel dat het niet te specifiek wordt. Hierdoor voorkom je dat je eindeloos content creëert voor te beperkte groepen bezoekers.
Stap 5: Implementatie
Nadat je alle relevante content hebt gecreëerd, is de volgende stap het implementeren van de gepersonaliseerde content. Je kunt ervoor kiezen om dit uit te besteden. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon zelf doen met behulp van gespecialiseerde personalisatietools, zoals HubSpot, Monoloop en Datatrics. Natuurlijk zijn er nog tientallen andere aanbieders, maar kies er één die bij jouw organisatiedoelstellingen past.
Een belangrijk criterium dat je in je achterhoofd kunt houden bij het bepalen van de juiste tool, is de flexibiliteit van de mogelijkheden voor personalisatie. Er zijn namelijk twee on-page personalisatiemogelijkheden:
- via client-side;
- via server-side.
Bij client-side personalisatie wordt eerst de reguliere webpagina ingeladen en vervolgens wordt de gepersonaliseerde versie er overheen geladen. Deze manier van on-page personalisatie is relatief eenvoudig in te richten, zonder echte technische kennis. Bij server-side personalisatie wordt de pagina gepersonaliseerd die in de browser wordt geladen. Op basis van specifieke beslisregels wordt in dit geval op de server bepaald welke contentversie een specifieke bezoeker te zien krijgt.
Stap 6: Testen
Nadat je de verschillende contentversies hebt klaargezet voor livegang, is het belangrijk om alles nog eens nauwkeurig door te lopen. Controleer alle mogelijke scenario’s om te zien of de gepersonaliseerde pagina’s daadwerkelijk werken. Als je eventueel toch een fout ziet, kun je dit nog gemakkelijk corrigeren. Nadat alles gecontroleerd is, kunnen de gepersonaliseerde pagina’s live gezet worden. Vergeet na de testfase zeker niet om je acties te meten en om daar waar nodig te optimaliseren.
Natuurlijk is het best spannend om te beginnen, maar bij de meeste organisaties wordt binnen enkele weken al de meerwaarde van websitepersonalisatie gezien. Dus maak een sprong in het diepe en begin vandaag al met deze zes simpele stappen om personalisatie op je owned media tot een succes te maken.