Deze week werd ik door blogger Alain Thys gesterkt in mijn opvatting dat marketingland achter loopt. Ga zelf maar na hoe de wereld de afgelopen 15 jaar is veranderd. Kijk naar welke plaats TV, (mobiele) telefoon en internet tegenwoordig innemen in vergelijking met toen. Dat alles met een andere invulling van mediaconsumptie en ander consumentengedrag tot gevolg.
Collega blogger Sjef heeft hier ook al een aantal keer geschreven over het gebrek aan moderne kennis van de nieuwe media onder (marketing)studenten. De basisprincipes van marketing die worden geleerd zijn nog hetzelfde als pakweg 10 jaar geleden, terwijl media aan de lopende band veranderd zijn. Natuurlijk zijn niet alle principes van marketing veranderd, of onbelangrijk geworden … maar een deel van de invulling mag toch wel meegaan met de tijd!
Vandaar ook dat ik de onderstaande presentatie van Alain Thys hier doorplaats, omdat ik die werkelijk schitterend vind aangeven waar we in marketingland staan en naartoe moeten. Om aan te geven dat het niet meer draait om wat een merk wil vertellen, maar om te focussen wat wij als consument willen zien en horen. Maar ook dat het gaat om betrokkenheid en langdurige relaties, niet om het realiseren van een “one night brand.”
De presentatie spreekt verder voor zichzelf, met erg sprekende illustraties. Mocht je hem toch overslaan wil ik je een gebruikte quote van Eric Clemons niet onthouden: “The problem is not the (online) medium, the problem is the message, and the fact that it is not trusted, not wanted, and not needed.”