We mogen het gerust dé app-hype van 2011 noemen: Wordfeud. Niemand weet hoeveel Nederlanders deze smartphone-variant van Scrabble spelen, maar wie om zich heen kijkt in de kroeg, in de trein en op het werk weet dat het er veel zijn. Onnoemelijk veel.
Tijd voor een onderzoekje: wie speelt met wie en waarom, wat doet het met je relaties en je werk, en wat zijn je grootste Wordfeud-irritaties? Na een oproep op Bijgespijkerd vulden 95 mensen de online vragenlijst in. De meest opvallende conclusie van Het Grote Bijgespijkerd Wordfeud Onderzoek: Wordfeud is goed voor je sociale contacten, maar lang niet altijd voor je werk.
Wordfeud verbetert contacten
Het zal niet verbazen dat 97 procent van de deelnemers Wordfeud speelt met vrienden, kennissen en familie. Wel opvallend is dat maar liefst 22 procent vindt dat Wordfeud een positieve invloed heeft op de relatie met de tegenstander, omdat het zorgt voor intensiever contact en meer gespreksonderwerpen. Slechts 1 procent ervaart een negatief effect, omdat er op feestjes en in de kroeg te veel naar de smartphone wordt gestaard. De overige groep merkt geen effect, of weet het eenvoudigweg niet.
Hoe heeft het spelen van Wordfeud je relatie met vrienden / kennissen / familie beïnvloed?
Ongeveer hetzelfde geldt voor collega’s. Volgens 19 procent is het contact met Wordfeud-tegenstanders op het werk beter geworden. Een enkeling ervaart een negatieve invloed omdat er in de lunchpauze te veel Wordfeud wordt gespeeld (1%) of omdat mensen niet tegen hun verlies kunnen (1%). Overigens is niet bekend hoeveel procent van de mensen überhaupt tegen collega’s speelt: door een foutje in de database is hier geen percentage uitgekomen.
De bindende kracht van Wordfeud is minder groot als het gaat om tegenstanders die we alleen kennen uit sociale netwerken (Twitter of Facebook): hier geeft slechts 9 procent aan dat het spelen van Wordfeud bijdraagt aan het contact.
Overigens speelt 2 op de 10 Nederlanders tegen mensen die ze alleen kennen via social media. Een veel groter deel (56%) speelt wel eens tegen vreemden, via de ‘random opponent’ optie in Wordfeud.
In een kwart van de gevallen lijdt het werk onder Wordfeud
Bijna een kwart (23%) van de ondervraagden geeft toe dat het werk een beetje (21%) of nogal (2%) lijdt onder het spelen van Wordfeud. Op het sociale leven heeft het spelletje minder effect: 13 procent heeft last van mensen in de omgeving die erover klagen. Eén respondent geeft zelfs toe: ‘Ik doe haast niks anders meer’.
3 op de 10 Wordfeuders speelt meer dan drie kwartier per dag
Een behoorlijk grote groep spelers is elke dag 45 tot 90 minuten (23%) of zelfs meer dan 90 minuten (6%) kwijt aan het spelen van de Scrabble-app. Ongeveer de helft houdt het beperkt tot 15 tot 45 minuten, slechts 22 procent van de ondervraagden blijft onder de 15 minuten per dag.
Hoe lang speel je gemiddeld per dag?
Meer dan 15 potjes tegelijk? 18 procent doet het
Op de vraag ‘Wat is het grootste aantal potjes dat je ooit tegelijk hebt gespeeld?’ Antwoordde 9 procent ‘Meer dan 20’ en een even grote groep ’15-20’. Voor de meeste spelers is 5 tot 10 potjes de max.
De grootste ergernis: afgekeurde woorden
Verreweg de grootste irritatie van Wordfeud-spelers is woorden die wel bestaan maar niet worden goedgekeurd (en andersom): acht op de tien ergert zich hieraan. Reclames (14%), de verslavende werking (5%) en mensen die niet tegen hun verlies kunnen (1%) worden aanzienlijk minder vaak genoemd. In het vakje ‘overige’ wordt vals spelen en Scrabulizer vaak genoemd (volgens Frankwatching zelfs de mogelijke doodsteek voor Wordfeud).
Ook opvallend:
- Een aantal respondenten is weer begonnen met Scrabble door het spelen van Wordfeud
- Volgens velen is het een hype die weer snel overwaait
- Iemand gebruikt de chatfunctie van Wordfeud zelfs als messaging-tool (in plaats van What’s App) en maakt daarom minder gebruik van sociale netwerken als Twitter en Facebook.
Conclusie
Wordfeud. Wie het speelt neemt het serieus (als je er een half uur per dag aan kwijt bent, dan neem je het behoorlijk serieus), maar een grote impact op ons leven heeft het nu ook weer niet. Ik had verwacht dat Wordfeud wel hier en daar wat relaties zou verknallen (thuis, in de kroeg of op het werk), maar dat blijkt niet zo te zijn.
Dat 23 van de spelers aangeeft dat het werk er (een beetje of nogal) onder lijdt, is dat wel opvallen. Aan de andere kant: bij driekwart is dat dus niet zo.
Klik hier voor een overzicht van alle uitkomsten.
Disclaimer: ja, ik speel ook, user name = frheek. Fanatiek? Ja, als mijn werk er maar niet onder lijdt ;).