BijgespijkerdTV: waarom bedrijven dood gaan (it’s only nature)

Soms komen mooie inzichten van (ver) buiten de grenzen van je vakgebied. Soms? Misschien moet ik zelfs zeggen: vaak! In de video van vandaag zien we een mooi voorbeeld hiervan: de natuurwetten m.b.t. de groei van organismen zijn erg goed toepasbaar op bedrijven. Er zit dus, anders dan bij bijv. steden het geval lijkt, een einde aan die groei. En daarom is het zo logisch dat bedrijven, net als alle organismen, gewoon dood gaan.

Geoffrey West is als theoretical physicist een Distinguished Professor en de voormalig President van het Santa Fe Institute. De goede verstaander begrijpt dan dat Wests onderzoek past in het veld van de complexiteits- en sociale netwerktheorie. Gelukkig is het geen standaard ‘verstrooide professor’ en weet hij op toegankelijke manier de waarde van zijn onderzoek aan te tonen.

West heeft zich in zijn onderzoeken vooral gericht op de universele wetten van schaalbaarheid in de biologie én daarbuiten. Uit die onderzoek blijkt bijv. dat er een zeer sterk verband bestaat tussen de omvang van een dier en de hoeveelheid energie die het dagelijks nodig heeft om te overleven.

Sub-lineaire vs super-lineaire groei

Dat verband is sub-linear, wat wil zeggen dat dier B dat 2x zo groot is als dier A, slecht 75% meer energie nodig heeft. In andere woorden: er zijn voordelen in de schaalgrootte en grotere wezens gaan efficiënter met hun energie om.

Deze zelfde schaalvoordelen gelden voor infrastructuren in steden: hoe groter de stad, hoe efficiënter de infrastructuur. En dit verband geldt als een universele wetmatigheid: op basis van de grootte van een stad kun je voor elke plek in de wereld het aantal tankstations, het aantal wegen, etc. voorspellen.

Maar het opvallende is dat deze ‘efficiency’ niet geldt voor socio-economische indicatoren. Zaken als gemiddeld inkomen per persoon, de mate van creativiteit, misdaad, etc. nemen juist toe als een stad groeit. Bij een groei van het aantal inwoners van 100% nemen deze zaken met zo’n 115% toe, kortom deze groei is super-linear.

En ook dit blijkt een universele wetmatigheid, maar niet gebaseerd op biologie, maar op sociale netwerken. De innovatieve krachten die loskomen bij het samenbrengen van mensen zorgt voor deze groei.

Als we dan tot slot naar bedrijven kijken, blijkt hun groei niet super-linear is en gebaseerd op innovaties, maar sub-linear en gebaseerd op schaalvoordelen. En dat verklaart de eindigheid van de groei van bedrijven en van de bedrijven zelf. Want één ding is zeker: dood gaan we allemaal, dus ook bedrijven.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven