Alles over Waze en sneller thuiskomen

Waze, wie kent het niet? Nu blijkt uit een korte poll onder vrienden, familie en kennissen dat het er bar weinig zijn. Ook in Social Media land, onder mijn followers zegt het nog niet alles. Zonder te verzanden in een epos over hoe leuk ik het vind wil ik deze app kort introduceren en de nadruk leggen op de sociale aspecten van deze social nav game. Coen Jacobs heeft de app al eerder geïntroduceerd in 2009.

Waze is een opgericht door iemand uit Israel met passie voor open-source software. Volgens hem voldeed de PDA navigatie, way back, niet aan de dynamische eisen waar wegenkaarten aan moeten voldoen. Updates door wegwerkzaamheden zijn we in Nederland niet onbekend mee… Het was, en is nog steeds het idee, om samen met andere rijders een kwalitatief, up2date wegennetwerk te bouwen en onderhouden.

De basis van Waze is dan ook niets meer dan een navigatieapplicatie voor je smartphone. Echter waar TomTom ophoudt bij het toevoegen van LiveTraffic gaat Waze verder. Waze stelt je in staat om mede-weggebruikers op de hoogte te houden van werkzaamheden, files. Daarnaast is de kaart van Waze gebouwd door de gebruikers van Waze. De kaart wordt beter naarmate meer gebruikers de applicatie gaan gebruiken.

Het sociale aspect

Waze weet je op een aantal manieren te enthousiasmeren door een aantal hele gave sociale aspecten in te bouwen.

Kaartenmaken

Zoals eerder gesteld kun je als gebruiker zelf de kaarten maken en bijwerken. Kent Waze een straatnaam nog niet waar je op zit? Geef de weg een naam en vanaf dat moment kent Waze de weg en kunnen andere gebruikers er ook naar toe navigeren. Sta je op een weg die uberhaupt niet in de kaart zit? Vertel Waze dat hij de weg moet gaan maken op het stuk waar jij rijdt.

Road reports

Road reports is een rapport over iets wat op dat moment op de weg gebeurd. Dit kan een file zijn, een ongeluk, tot iemand die langs de kant van de weg staat. Deze gegevens worden verstuurt naar Waze en iedereen die op die weg zit of komt zal een melding krijgen van wat ze te wachten staat. Is het opgelost? Dan kan iemand anders aangeven dat dit rapport niet meer valide is en zal het rapport verwijdert worden. Dit maakt een enorm dynamische kaart mogelijk. Je kunt deze road reports ook “liken” waardoor de ander waardering krijgt voor wat hij doet. Juist dit maakt Waze verslavend. Ik zet het zelfs aan als ik geen navigatie nodig heb. Puur om anderen te helpen die ook op de weg zijn.

Nav game

Zit er ook een game-aspect in? Ja wel degelijk. Elke road report die je maakt levert je punten op. Deze punten maken een scorelijst waar je kunt zien hoe je het doet ten opzichte van de andere gebruikers. Dit kan ook gekoppelt worden aan Facebook. Je verdient ook punten met het verbeteren van de kaart. Bij bepaalde scores verschijnen er snoepjes op de weg die je kunt opeten die vervolgens weer extra punten opleveren.

Verslavende werking

Het krachtige van deze app is dat alle sociale aspecten die hierboven beschreven zijn het maken dat je de app gebruikt op korte en lange routes. Zelfs als je geen navigatie nodig hebt. Het punten systeem is daarbij misschien nog wel het minst belangrijk. Samenwerken maakt het krachtig. Je zult ook zien dat er in de randstad veel meer gebruikers zijn en dat je dus veel meer response krijgt.

Let wel! Het is in de randstad een killer voor je databundel… 2 MB dataverbruik van Utrecht naar Amsterdam als je veel reports aanmeld is mij niet vreemd. Echter op 180 km van Utrecht naar Assen gebruik ik soms net 1 MB.

De toekomst van Waze

De toekomst van Waze is rooskleurig. Het gebruik neemt toe. Ze hebben zojuist 30 miljoen funding gekregen om de app verder uit te bouwen. Daarnaast gaan ze nu ook de data die ze hebben gebruiken om mooie visualisaties te maken zoals deze visualisatie van Rome.

In sommige landen helpt Waze door betere kaarten toe te voegen die gebruikers weer kunnen updaten wat de bruikbaarheid ook nog eens verhoogd. Ik blijft het in ieder geval voorlopig gebruiken. Gaan we samen road munchen binnenkort?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven