Op school leerde je schrijven, natuurlijk woorden maken maar ook; netjes schrijven. Gewoon zinnen overschrijven in een schriftje, zo mooi mogelijk. En als je het dan goed deed kreeg je een sticker in je schrift van de juffrouw! Zeker de echte fanatiekelingen wilden natuurlijk elke keer wel zo’n sticker. Een leuke manier om een serieus iets, het leren schrijven, aantrekkelijk te maken. Zo’n spelelement vind je nu ook online, de spaar- en prestatiedrang van mensen gecombineerd in één service; Foursquare! Want dat je een keer een café bezoekt is leuk, maar als je eenmaal een regelmatige bezoeker bent geworden wil je die ‘mayor’ status natuurlijk graag vasthouden.
Eén van de leuke aspecten van een service als Foursquare is natuurlijk het vinden en volgen van vrienden, maar hetgeen het zo aantrekkelijk maakt is het badges systeem en het feit dat je ‘mayor’ kunt worden van een plaats. Eind vorig jaar maakte Coen Jacobs al min of meer dezelfde opmerking wanneer hij Brightkite afzet tegen Foursquare en Gowalla. Dit play element maakt van een dienst als Foursquare of Gowalla iets dat men graag blijft gebruiken, het voegt een speels soort competitie toe én het ziet en nog leuk uit ook.
Natuurlijk is het totaal geen nieuw idee in marketingland; de consument laten spelen, dingen laten verdienen en zo betrokken houden bij een dienst of product. Het leuke voor ons is nu natuurlijk echter dat het hier een online dienst betreft die (vooral) mobile veel gebruikt wordt. Misschien wel een van de eerste echt succesvolle location based toepassingen, al kun je je natuurlijk afvragen wat het nut van deze dienst nu precies is. Vooralsnog lijkt men in ieder geval geen eenduidig ‘verdienmodel’ te hebben, maar men groeit in aantal gebruikers gestaag door, waardoor de eerste commerciële toepassingen niet ver weg lijken.
Commerciële mogelijkheden
Dat het ‘play’ element zo goed benut wordt om mensen niet alleen betrokken te houden, maar ik zou zelfs durven te beweren; aan te trekken, is natuurlijk heel mooi, maar wat kan Foursquare hier nu verder mee?
Het antwoord op deze vraag lijkt vanuit twee richtingen te komen. Allereerst is daar juíst dat spelelement; het sparen van badges op zich is een doel voor mensen en kan zo gebruikt worden om bezoekers te sturen. Al vanaf het begin had Foursquare dit in de gaten en zette zo bij SXSW de mogelijkheid in om speciale badges te winnen bij het bezoeken van plekken bij dit festival. Stel je eens voor hoe de gemeente Amsterdam zo toeristen kan leiden naar eens een keer een andere plek dan de Dam of de coffeeshop! Op deze manier kunnen steden of festivals en merken bijdragen aan een model waarin Foursquare vanuit de dienst zelf invloed uitoefent op de bewegingen van de gebruikers. (En hier natuurlijk geld voor ontvangt van de partij die custom badges als mogelijkheid wil hebben)
Een tweede is een andere, misschien nog wel meer voor de hand liggende, vanuit de specifieke locaties zelf. Want als je de een van de frequente bezoekers bent van jouw favoriete café, waarom zou je dan misschien geen korting krijgen? Met dit idee in het achterhoofd geeft Starbucks allereerst ook weer custom badges weg, maar men wil Foursquare verder gebruiken als test voor ‘alternative reward strategies’. Inderdaad dus echt de nieuwe versie van het zegeltjes sparen of duidelijker nog; die sticker in je schriftje!
Als we ons realiseren dat het web nog volop veranderingen te wachten staat en dat het ‘mobile web’ nog helemaal in de kinderschoenen staat dan is de verwachting toch wel dat we heel snel heel veel meer van dit soort initiatieven gaan zien. ‘Location based’ is daar bij nu niet meer alleen een leuk idee, maar een reële mogelijkheid geworden met bovendien bruikbare commerciële toepassingen.
Enne; niet cheaten met je checkins he!