Hoe tag jij jouw favoriete spots?

Locatie gebaseerde diensten zijn op dit moment nog lang niet op de toppen van hun kunnen. Sterker nog, ze groeien nog elke dag, zowel in aantal als in omvang. Erg populair zijn de diensten waarmee je snel en eenvoudig kunt taggen waar je bent.

Denk hierbij aan diensten als Foursquare, Gowalla en Brightkite. Deze diensten laten je eenvoudig jouw huidige locatie opslaan en eventueel delen met de buitenwereld, al dan niet via Twitter. De eerste twee doen dit door jouw locatie te koppelen aan zogenaamde spots, locaties in de echte wereld. Door in te checken in je favoriete kroeg, kun je dit via al je sociale netwerken delen met al je vrienden.

Doordat hiervoor verschillende diensten zijn, kunnen wij als consument kiezen. Maar dan is het wel handig om de verschillen tussen de verschillende diensten te kennen. Laten we eens kijken wat voor vlees we in de kuip hebben.

brightkite

Brightkite

Laten we beginnen met de wat vreemde eend in de bijt. Brightkite doet alles goed, maar de reden waarom ik het niet meer gebruik is simpel; je doet het nergens voor. Waar Foursquare en Gowalla een soort puntensysteem hebben, behaal je in Brightkite helemaal niets als je een locatie tagged.

Niet dat zoiets een vereiste is, maar het maakt de functionaliteit van Brightkite een stuk beperkter. Brightkite richt zich op de mensen die in willen checken op iedere vierkante centimeter, niet specifiek in een kroeg of treinstation.

Je kunt je zelfs niet op een specifieke locatie inchecken, enkel tot op straatniveau publiceren waar je op dat moment bent. Daarom hoort Brightkite eigenlijk niet in dit lijstje thuis, maar wordt het wel door veel gebruikers gebruikt voor vergelijkbare acties. Inchecken waar je bent en dit naar sociale netwerken publiceren.

Brightkite heeft een applicatie voor de iPhone, Blackberry en voor het Android platform. Ook heeft Brighkite een mobiele site met basisfunctionaliteit voor gebruikers van andere apparaten. Daarmee zit het dus wel goed.

foursquare

Foursquare

Foursquare kom ik het meest tegen in mijn timeline op Twitter. Waarschijnlijk omdat de mensen die ik volg, massaal gebruik maken van Foursquare. Met de groep gebruikers zit het dus wel goed.

Maar Foursquare heeft ook een nadeel waar veel mensen over vallen. Het is (officieel) niet mogelijk om buiten een select groepje steden in te checken. Dit groepje steden groeit langzaam, volgens velen zelfs té langzaam, maar het geeft de gebruikers minder vrijheid om overal in te checken. Waarom Foursquare voor deze aanpak heeft gekozen is voor mij en vele gebruikers een raadsel. Wat mij betreft staat dit de grote groei van Foursquare enorm in de weg.

Gelukkig heeft Foursquare een handige functie die het erg leuk maakt om te gebruiken. Je kunt namelijk tips aan een bepaalde spot hangen. Hiermee kun je een bepaald product aanraden aan andere bezoekers (die ook Foursquare gebruiken) van diezelfde spot. Ik heb vaak genoeg een tip gezien voor broodjes bij de Subway, of een bepaald gerecht in een restaurant.

Foursquare heeft een applicatie voor de iPhone en sinds een paar maanden ook een applicatie voor het Android platform. Voor andere apparaten hebben ze een mobiele site waar je een deel van de functionaliteit terug zult vinden.

gowallaGowalla

De jongste applicatie in deze markt, Gowalla, is wat mij betreft een blijvertje. Qua functionaliteit ligt Gowalla heel dicht bij Foursquare, maar in Gowalla zijn er veel meer mogelijkheden om spots aan te maken. Ik check me bijvoorbeeld regelmatig in op een treinstation, iets wat in Foursquare min of meer not done is.

Helaas heeft Gowalla nog wat kinderziektes, zo blijft het zoeken naar een bruikbaar GPS signaal af en toe enorm lang duren. Maar Gowalla is wel een stuk speelser en laat haar gebruikers veel vrijer over de locaties waar je in wilt checken.

Dat is ook meteen het leuke aan Gowalla. Waar Foursquare zich richt op uitgaansgelegenheden en restaurants, wil Gowalla alle spots in de wereld in kaart brengen. Zo zie je regelmatig dat mensen hun huis ook als spot hebben opgegeven, maar over het algemeen zie je redelijk normale dingen langs komen. Van treinstations tot ziekenhuizen en van kroegen tot restaurants.

Gowalla heeft op dit moment enkel een applicatie voor de iPhone. Voor het Android platform is er een applicatie in de maak volgens de berichten op het blog. Op dit moment kun je op elke telefoon die zijn locatie door kan geven aan de browser (location aware browsers) gebruik maken van de mobiele website, die in alle basisfuncties voorziet. Hopelijk schieten ze op met de Android applicatie, daar ligt op dit moment een grote doelgroep en kunnen ze snel inlopen op Foursquare.

Keuzes, keuzes en keuzes

Hoewel al deze applicaties elkaar niet zo ver ontlopen, verschillen ze weldegelijk van elkaar. Ze dienen allemaal hetzelfde doel; je vrienden laten weten waar je bent en wat je aan het doen bent, op verschillende sociale netwerken.

Zodra Gowalla een echte applicatie heeft voor Android, lijkt het mij de leukste en makkelijkste manier om te taggen waar ik ben. Zoals gezegd; Brightkite dient een ander doel en Foursquare groeit iets te langzaam. Waar twee vechten om een been, gaat de derde er mee heen, is dat ook in deze markt van toepassing?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven