Black Friday – 3 marketing tips voor jouw bedrijf

Wist je dat Black Friday haar naam te danken heeft aan het feit dat zwarte cijfers in de plus betekent? Rode cijfers betekent dat ze in de min staan, dus daarom heet deze koopjes dag Black Friday. Wegens Corona verwachten de consumenten dit jaar ook extra veel korting te krijgen.

Black Friday is officieel op de 4e vrijdag van november maar tegenwoordig is het meer een periode in november die geen echte start- en einddatum kent. Deze periode wordt steeds langer en er worden steeds meer dagen “bij verzonnen” om artikelen voor weinig te kunnen verkopen. Het is dus met andere woorden een commercieel instrument geworden.

Heb jij een webshop of een winkel en/of wil je ook inspelen op Black Friday? Lees dan hieronder onze 3 tips. om je kennis over Black Friday eens goed bij te spijkeren.

Tip 1. Kondig Black Friday (op tijd) aan

Je kunt een aantal dagen of weken van te voren beginnen met het aankondigen van je deals. Je kan dit bijvoorbeeld doen als ‘sneak peak’ zonder alle details prijs te geven. Belangrijk is dat je de klanten laat weten wanneer je campagne begint en wat ze ongeveer kunnen verwachten. Veel klanten oriënteren zich van tevoren wat ze waar willen kopen. Het is dus verstandig om ze te laten weten dat je meedoet met Black Friday. Dit kan je doen door een aankondiging te doen op je website, in je nieuwsbrief of social media (zie tip 3).

Tip 2. Geef je vaste klanten exclusieve aanbieding

Black Friday is een goede kans om vaste klanten te laten zien hoe belangrijk ze  zijn voor jouw bedrijf. Je kan hen mogelijk een extra goede aanbieding geven (extra korting) of je kan ze eerder toegang geven tot de aanbieding. Je vaste klanten zullen deze extra aandacht zeker waarderen.

Tip 3. Gebruik social media of je nieuwsbrief om jouw Black Friday te promoten

Je hebt goede deals bedacht maar het is natuurlijk ook belangrijk om deze onder de aandacht te brengen. Dit kan je bijvoorbeeld doen op social media of in je nieuwsbrief. Je social media campagne kan je van de voren bedenken en inplannen. Denk ook aan het commercieel adverteren om extra bereik te generen voor je campagne.

Je bestaande klanten kan je per nieuwsbrief op de hoogte houden van je acties. Hierin kan je eventueel een kortingscode verwerken of een unieke link naar je website met speciale aanbiedingen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven