Linkbuilding: 10 tips

Linkbuilding is het actief links vergaren van andere websites naar jouw website. Het is een belangrijke strategie om jouw website beter te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines beschouwen backlinks als een soort aanbevelingen voor jouw website. Hoe meer kwalitatieve links je verzamelt, hoe meer jouw website als een autoriteit wordt gezien, met als beloning hogere posities. Linkbuilding is daarom een essentieel onderdeel van iedere SEO-strategie. We geven je 10 tips.

Tip 1: Koop geen links

Verschillende sites en diensten helpen je om tekstlinks te kopen op andere sites die SEO krediet opleveren. Hiermee overtreed je chter de webmasterrichtlijnen van Google. In plaats van duizenden euro’s uit te geven aan links die je in de problemen kunnen brengen, kun je het geld beter investeren in het inhuren van een schrijver om je te helpen kwalitatieve inhoud te creëren of meer verkeer naar bestaande inhoud te krijgen via betaalde advertenties.

Tip 2: Kies relevante backlinks

Als je je richt op Domain Authority (DA), krijg je alleen backlinks van een beperkt aantal websites, en dit kan ertoe leiden dat je een onnatuurlijk linkprofiel krijgt. Beter: bouw links met zo veel mogelijk relevante websites, ongeacht hun domein autoriteit. Een backlink is ook relevant als hij van een site komt die onderwerpen behandelt die vergelijkbaar zijn met de uwe, niet omwille van zijn domein autoriteit.

Tip 3: Personaliseer je aanvraag

Personaliseer je emails waarin je om een backlink vraagt zodat ze stuk voor stuk uniek zijn. Het kost je misschien meer tijd om dit te doen, maar het is meestal meer de moeite waard. Vermeld bijvoorbeeld iets dat je in het nieuws hebt gelezen over het bedrijf dat je benadert, of laat zien hoe je van unieke waarde kunt zijn voor hun bedrijf.

Tip 4: Creëer linkwaardige inhoud

Ga niet bedelen om links, maar creëer goede content. Als er geen waardevolle blogposts of inhoud op je website staat, wordt het moeilijk om backlinks te krijgen. Zorg voor content die zorgvuldig is afgestemd op je bedrijf. Een goede manier is om origineel onderzoek en studies uit te voeren om nieuwe statistieken en bevindingen te ontdekken die je publiek nuttig vindt.

Tip 5: Leen geen links

De meeste websites staan niet meer toe dat mensen commentaar geven op hun berichten. Veel mensen laten namelijk een link naar hun website achter in hun commentaar, ook wel bekend als link lenen. 

Deze link leners nemen vaak hun toevlucht tot het invoegen van hun zoekwoorden waar hun naam hoort te staan. En veel mensen automatiseren of knippen en plakken dergelijke commentaren over het hele web. Het lenen van links kan u op korte termijn een stijging in de rankings opleveren. Maar deze links zijn niet van hoge kwaliteit en bieden geen voordeel op lange termijn.  Je kunt beter een case study publiceren of een bijgewerkte versie van een bestaande gids of rapport maken. 

Tip 6: Gebruik de juiste tools

Je hebt de juiste tools nodig om je link building inspanningen de moeite waard te maken. Investeer in project management, SEO, en blogger outreach tools.

Tip 7: Wees flexibel

Hoewel je misschien een beetje succes hebt met een bepaalde methode van linkbuilding, is het nooit de beste keuze om al je eieren in één mandje te doen. De online wereld verandert elke keer, en een enkele link building methode kan snel minder effectief worden. Zoek daarom naar alternatieve linkbuilding strategieën die kunnen werken voor je bedrijf. Heb je bijvoorbeeld succes gehad met gastbloggen? Dan kun je die strategie aanvullen door een bron te worden voor journalisten die op zoek zijn naar experts om in hun artikelen op te nemen.

Tip 8: Ruil geen links

Ik zal naar jou linken als jij naar mij linkt. Ik koop jouw diensten als jij de mijne koopt. Ik laat jou de mijne zien als jij mij de jouwe laat zien. Deelnemen aan zogenaamde linkbuilding ringen is riskant. Google deelt websites in “buurten” in, en er zijn slechte buurten waar je niet in wilt wonen. Door te linken met websites in een slechte buurt, zal Google denken dat je ook slecht bent. Bouw liever betekenisvolle relaties op met andere webbeheerders in je niche. 

Tip 9: Maak een goede interne linkingstrategie

Je kunt niet verwachten dat mensen naar je content linken als je er zelf niet naar linkt. Maak een goede interne linking strategie. Begin met het schetsen van je website om je belangrijkste pagina’s en onderwerpen te identificeren. Kijk vervolgens naar de meest voorkomende onderwerpen waarover je schrijft en zoek uit hoe je deze kunt verbinden met de belangrijkste pagina’s van je website. Tot slot, denk aan elke andere pagina die zou kunnen linken naar je ranking pagina.

Tip 10: Verwijder gebroken links

Gebroken links verminderen de waarde van een website. De 404-melding kan er ook voor zorgen dat bezoekers die enthousiast zijn om een artikel te lezen, snel gefrustreerd raken. Ga naar websites met gebroken uitgaande links en vraag hen om deze te vervangen door een link van je website. Jouw inhoud kan waarde toevoegen aan de website van de webmaster en helpen de gebroken linkfout te herstellen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven