10 faalfactoren: Waarom bezoekers je website verlaten

In mijn dagelijkse werk zie en beoordeel ik vele websites. Begin ik aan een nieuw websiteproject dan analyseer ik eerst de bestaande website en de bijbehorende statistieken. Opvallend daarbij: vaak zie je dezelfde fouten terugkomen op de website.  In dit artikel een overzicht van tien faalfactoren die je bezoekers frustreren en waar je makkelijk wat aan kunt doen.

Faalfactor 1: We hebben er geen idee van wie er op onze website komt

Wat je ook verkoopt, welke dienst je ook aanbiedt, in de regel komen bezoekers met verschillende doelen naar je website. Zo ontvang je vaste klanten op je website, prospects die willen vergelijken en op zoek zijn naar je prijsinformatie, bezoekers die je product al kennen en tijdens hun sitebezoek je product of dienst willen aanschaffen of mensen die zich willen oriënteren. Heb je voor al deze profielen je website ingericht? Weet je hoe je bezoekers op je website komen?

De verschillende soorten bezoekers zullen allen op een andere manier door je site willen navigeren. Zorg ervoor dat op je pagina’s duidelijk wordt hoe de bezoeker zijn doel kan bereiken. Dus niet alleen op je homepage de prijsvergelijker bedienen, maar ook de informatiezoeker.

Faalfactor 2: We geven geen vertrouwen en te weinig informatie

Een website moet vertrouwen uitstralen. Zeker als je als merk nog niet bekend bent, zul je je bezoekers moeten overtuigen van je kwaliteiten. Laat bijvoorbeeld zien bij welke instanties je allemaal bent aangesloten. Geef je bezoekers de gelegenheid om je producten te raten en reviewen.

Geef daarnaast voldoende productinformatie. Vaak worden details weggelaten. Maar hoe meer informatie je aanbiedt, hoe meer vertrouwen je bezoekers in je producten en diensten krijgen.

Faalfactor 3: We zijn niet consequent met onze links

Links kun je op verschillende manieren weergeven. Je kunt ze een kleur geven, onderlijnen, of de link onderlijnen als de link actief wordt gemaakt. Wat je ook bedenkt, linkjes moeten sowieso herkend worden en consequent gebruikt worden. Dus niet de ene keer onderlijnen en de andere keer met een kleurtje werken.

Faalfactor 4: De homepage is in flash ontworpen

Flash levert grafische hoogstandjes op maar levert geen bijdrage aan de vindbaarheid. Sterker nog, is hinderlijk voor de vindbaarheid. Het gebruik van Flash is prima, maar gebruik Flash als onderdeel van je pagina, niet als complete oplossing.

Faalfactor 5: Er wordt geen call to action gebruikt op je pagina’s

Iedere pagina zou een conversiedoel moeten hebben. Of je gaat dieper de website in, je kunt bellen of een formulier invullen. Pagina’s zonder doel dragen niet bij aan je conversie. Het is alsof je  een doodlopend pad bewandelt.

Faalfactor 6: Pagina’s zijn inconsequent opgebouwd

Er bestaan websites waar de klant steeds weer moeten wennen aan de opbouw van de pagina. De ene keer staat de navigatie links, dan staat de  navigatie weer bovenaan de pagina. Vervolgens verschijnt er weer een nieuw informatieblok aan de linkerkant. Hoe meer een bezoeker moet nadenken, hoe sneller hij afhaakt.

Faalfactor 7: Wil je contact met ons? Mail ons gerust!

Op veel websites worden er geen formulieren gebruikt. Vaak kan een bezoeker een bedrijf mailen. Maar de kans is groot dat je dan te weinig informatie toegezonden krijgt. Stuur je bezoekers in plaats van e-mail naar een contactformulier.

Voordelen van een formulier:

  • de bezoeker vult alle benodigde informatie in.
  • Je  hoeft dus geen extra actie te doen om eventuele informatie te achterhalen.
  • Formulieren kunnen centraal gemanaged worden.
  • Een formulier kan natuurlijk uiteraard altijd nog aan iemand persoonlijk gericht zijn.

Faalfactor 8: Vul gerust ons onbeveiligde formulier in

Maar gebruiken bedrijven een formulier, dan laten ze vaak weer wat anders na. Maak formulieren en aanvraagformulieren in “https”.  Dit is de zogenaamde beveiligde omgeving van je website. Zodoende is er de garantie dat de klantgegevens via een beveiligde verbinding kunnen worden toegezonden en niet onderschept worden door ‘individuen met snode plannen’.

Faalfactor 9: We verrassen je graag als bezoeker

Vertel je bezoeker wat er zich achter een link bevindt. Hoe vaak gebeurt het niet dat je link aanklikt en volledig verrast wordt door de pdf die je opent. Benoem je linkjes op de juiste manier, maar vertel ook als je een pagina zich opent in een nieuw venster.

Faalfactor 10: Ik kan niet zoeken op de site

Ja, het gebeurt. De zoekoptie op de website ontbreekt. En dat terwijl een vast percentage van je bezoekers standaard via je zoekbox zoekt. De andere faalfactor is een zoekmachine die niets kan vinden of een brei aan vreemde zoektermen opbraakt.

Hoeveel faalfactoren heb jij gescoord? Snel aan de slag dan. Bovenstaande fouten zijn allemaal relatief makkelijk aan te passen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen