5 sterke gevolgen van de COVID-19-pandemie voor zakenreizen

De COVID-19-pandemie heeft niet alleen stringente gevolgen voor de vakantiereizen die consumenten graag naar zonnige bestemmingen maken. Het levensbedreigende virus heeft namelijk ook een enorme impact op de zakelijke reizen. De nieuwe realiteit leert echter eveneens dat zakenreizen essentieel blijven voor organisaties over de hele wereld. Maar de gezondheid en veiligheid van reizigers staan voorop wanneer deze reizen weer op gang komen, gekoppeld aan betere voorbereidingen voor reizen. Ook moeten bedrijven hun procedures en beleid rond die reizen aanscherpen.

Dit kun je opmaken het ‘Benelux Business Traveler Report 2020’ van IT-dienstverlener SAP Concur. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 4.850 zakenreizigers die jaarlijks minstens drie keer op zakenreis gaan uit 23 landen waaronder Nederland en 800 travel managers uit acht landen, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Wakefield Research. Dit is een overzicht van de vijf belangrijkste gevolgen.

1. Zakenreizigers maken zich zorgen

  • De grootste zorgen van Nederlandse zakenreizigers zijn dat ze hun familie infecteren (60%), dat ze zelf geïnfecteerd raken (53%) en dat ze niet weten of medereizigers geïnfecteerd zijn (49%).
  • Voor bijna de helft (47%) van de Nederlandse zakenreizigers is de reis zelf het meest stressvolle deel van de trip.
  • Aspecten van een zakenreis die Nederlandse zakenreizigers de meeste zorgen baren, zijn in een vliegtuig zitten (45%), een taxi of rideshare gebruiken (41%) en reizen in een trein (41%).

2. Verantwoordelijkheden rond gezondheid en veiligheid tijdens zakenreizen

  • 16 procent van de Nederlanders zegt zelf het meest verantwoordelijk te zijn voor zijn gezondheid en veiligheid tijdens een zakenreis. Dit is aanzienlijk minder dan het wereldwijde gemiddelde (36%). Ruim een kwart (27%) van de Nederlanders is van mening dat de overheid primair verantwoordelijk is, terwijl iets minder dan een op vijf (18%) zegt dat zijn werkgever hiervoor verantwoordelijk is. Ook luchtvaartmaatschappijen, spoorwegbedrijven en autoverhuurbedrijven zijn volgens 18 procent van de Nederlandse zakenreizigers primair verantwoordelijk.
  • Bijna alle Nederlandse zakenreizigers kunnen minimaal één maatregel noemen, waarvan zij vinden dat het essentieel is dat hun onderneming deze implementeert voordat het zakenreizen hervat wordt. Dat zijn het beperken van zakenreizen tot alleen de meeste essentiële trips (42%), het invoeren van verplichte gezondheidschecks voor reizende medewerkers (36%) en betere toegang tot beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes of latex handschoenen (27%). 13 procent ontvangt graag real-time updates en waarschuwingen van zijn bedrijf over potentiële risico’s tijdens zijn reis.

3. Gedrag aanpassen

Nederlanders verwachten dat ze hun gedrag aanpassen wanneer ze weer op reis gaan. 40 procent neemt daarom desinfecterende handgel mee, 38 procent wil fysiek contact vermijden bij begroetingen, 36 procent draagt tijdens het reizen een gezichtsmasker, 38 procent wil minder gebruikmaken van het openbaar vervoer en 33 procent is van plan minder vaak congressen en andere events te bezoeken.

4. Discriminatie

  • Nederlandse zakenreizigers verwachten dat sommige groepen meer te maken krijgen met discriminatie tijdens een zakenreis. Dit wordt vooral verwacht voor reizigers met duidelijke verkoudheids- of griepsymptomen (49%) en reizigers afkomstig uit gebieden met een besmettingsgraad die hoger ligt dan het wereldwijde gemiddelde (40%).
  • Maar ook afkomst speelt een rol, want 40 procent van de Nederlanders denkt dat reizigers van Aziatische afkomst vaker gediscrimineerd worden.

5. Organisaties moeten zich beter voorbereiden

  • Wereldwijd zeggen vrijwel alle corporate travel managers (96%) dat hun organisatie niet goed voorbereid is op de veranderende omstandigheden rond zakenreizen door het coronavirus.
  • De grootste pijnpunten zijn het ontbreken van goede richtlijnen vanuit de organisatie (44%), het afhandelen en verwerken van het grote aantal afzeggingen, bonnetjes en ongebruikte tickets (43%) en het bepalen of het veilig is om te reizen bij het ontbreken van heldere overheidsrichtlijnen (40%).
  • Volgens travel managers van kleinere en middelgrote organisaties is hun organisatie niet goed voorbereid op het bieden van veiligheidsrichtlijnen aan zakenreizigers (41%). Bij grote organisaties is dit 33 procent.

“De disruptie van het reisverkeer ten gevolge van het coronavirus heeft een aantal bekende uitdagingen rond zakenreizen en onkosten enorm versterkt”, stelt Jan-Willem Basselier, director business development travel EMEA bij SAP Concur. “Zaken zoals het monitoren van de reisplannen van medewerkers zijn snel aanzienlijk complexer geworden door de voortdurend veranderende reisbeperkingen, die nog steeds niet goed te voorspellen zijn. Bedrijven moeten hun werknemers daarbij proactief ondersteunen en zorgen dat ze weer veilig kunnen reizen. Dit betekent bijvoorbeeld zorgen dat er een goedkeuringsproces rond zakenreizen is en dat er goede richtlijnen zijn voor de maatregelen die zakenreizigers moeten nemen. Daarbij moeten ondernemingen er ook aan denken dat ze altijd inzicht hebben in de reisplannen en verwachte onkosten, wanneer medewerkers een zakenreis boeken.”



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven