5 manieren om gepersonaliseerde YouTube-gegevens te monitoren

Google heeft de verbinding tussen YouTube en Google Analytics volledig verbroken. Dit betekent dat je nieuwe manieren moet vinden om alle gepersonaliseerde gegevens te volgen die via jouw kanaal gaan. Onlangs gaven we de 7 belangrijkste KPI’s die je moet bijhouden om je YouTube kanaal te optimaliseren.

Nu geven we 5 effectieve methodes om gepersonaliseerde gegevens bij te houden. Je kunt deze gegevens vervolgens gebruiken om de prestaties van je Youtube-kanaal te optimaliseren.

Methode 1: Controleer je YouTube Creator Studio Analytics

De gemakkelijkste manier om je YouTube gepersonaliseerde data te controleren? YouTube Creator Studio. Dit verzamelt de meeste gegevens die je nodig hebt om betere video’s te maken en de prestaties van je bestaande video’s te controleren.

Het dashboard van YouTube is compleet met de vertrouwde filterfuncties en opties die je misschien gewend bent van Google Analytics. Je kunt bronnen traceren, afleiden welke weg kijkers hebben afgelegd voordat ze abonnees werden, en nog veel meer.

Methode 2: Maak de links in je beschrijving traceerbaar

Net als elk ander platform kan YouTube je niet echt vertellen of mensen op de links in je videobeschrijvingen klikken. Dit is waar eenvoudige oplossingen zoals linkverkorters echt kunnen helpen. Door linkverkortingsprogramma’s zoals Bit.ly of TinyURL te gebruiken en er een specifieke naam aan te hangen, kun je elke link in je videobeschrijving traceerbaar maken.

Methode 3: Gebruik Opt-In Formulieren

Stel dat een nieuwe klant over je heeft gehoord vanwege je YouTube-kanaal. Maar hoe weet je waar de klant vandaan komt? Maak heel eenvoudig een keuzerondje of selectievakje dat nieuwe leads en klanten kunnen aanvinken om je te laten weten hoe ze voor het eerst over je hebben gehoord. Neem in je formulier de vraag op: “Hoe heb je over ons gehoord?” en vermeld YouTube als één van de opties.

Je zult niet de exacte details krijgen over welke specifieke video jouw merk aan je klant heeft voorgesteld, maar het is een begin. Als je merkt dat genoeg mensen antwoorden op YouTube, dan weet je dat je hiermee moet doorgaan.

Methode 4: Houd referenties in de gaten

Hebben mensen je YouTube-kanaal leren kennen via je website, of misschien via een forumsite van derden? Dergelijke forumsites kunnen worden weergegeven als verwijzende verkeersbronnen in je YouTube-analysepagina’s.

Houd de topreferenties in de gaten. Misschien krijg je zelfs verkeer van sites van derden, zoals Quora of Reddit. Noteer deze, want ze kunnen je misschien helpen om je groeistrategie voor YouTube na verloop van tijd te verfijnen.

Methode 5: Investeer in luisterplatforms voor sociale media

Tot slot wil je social media-platforms zoals Twitter of Facebook bekijken om te zien of mensen over je merk en YouTube-kanaal praten.

Volg alle sociale vermeldingen over je organisatie en/of merk/product en controleer of mensen het over je video’s op YouTube hebben. Dit kan een goede manier zijn om te zien of je content deelbaar is, welk type video’s je moet blijven maken die ook shares krijgen, en wat kijkers precies zeggen als ze je werk delen.

Belangrijkste conclusies

Bepaal welke gegevens en statistieken het belangrijkst zijn om de prestaties van je kanaal te optimaliseren en pas vervolgens je promotiestrategie en videoproductiemethoden hierop aan. Het kan even duren voordat je resultaten ziet, maar je consistentie wordt beloond zolang je video’s van hoge waarde blijft publiceren en nieuwe manieren om te groeien blijft testen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven