Elke marketeer zoekt naar slimme tactieken om zoveel mogelijk B2B-leads te genereren. En krachtige contentmarketing is dan natuurlijk een serieus onderdeel van je online leadgeneratie. Succesvol schrijven voor B2B levert je namelijk allerlei zakelijke voordelen op. Daarom 3 tips om je kennis op dit gebied eens bij te spijkeren.
Tip 1: Bereik je klanten via meerdere kanalen
In een blog die we eind vorig jaar publiceerden, vroegen we 20 experts naar de content marketing trends voor 2021. Daarin kwam het belang van het inzetten van meerdere kanalen al even aan bod.
Denk ook na over hoe het onderwerp waar je over schrijft invloed heeft op je marketingstrategie. Een meer complex, technisch stuk content kun je beter delen in een whitepaper dan in een socialmedia-bericht. Voor social media werkt het beter om storytelling te gebruiken of je tekst te verwerken in een korte video. Zet dus in op meerdere kanalen en manieren om je content te verspreiden.
Zet dus in op meerdere kanalen en manieren om je content te verspreiden.
Leun bij B2B-marketing ook niet alleen op je SEO-strategie. Organisch verkeer is zeker belangrijk, maar moet niet je enige B2B-kanaal zijn voor meer conversie. Om zo succesvol mogelijk B2B leads te genereren maak je gebruik van kanalen zoals:
- LinkedIn-advertenties & -artikelen
- De media: verstuur persberichten
- YouTube: upload video’s voor bij je blogs
- E-mail: verstuur nieuwsbrieven
- Social media: Facebook, Instagram, Twitter
Tip 2: Maak effectief gebruik van SEO
Optimaliseer alle B2B-content die je schrijft voor zoekmachines. Waarom? De cijfers zeggen genoeg:
- 59% van de B2B-marketeers vindt dat SEO de grootste impact heeft op hun doelen als het gaat om leadgeneratie (Marketing Charts).
- 57% van de B2B-marketeers ervaart dat ze met SEO meer leads genereren dan met alle andere marketinginitiatieven (Junto, 2017).
- 72% van de B2B-kopers begint de zoektocht naar een product of dienst online (Google, 2015)
Maar let op: SEO betekent niet dat je even snel een blogje schrijft en de juiste zoekwoorden erin propt. Integendeel: het wordt steeds belangrijker dat je schrijfsels voor B2B van hoge kwaliteit zijn. Waarom? Omdat de algoritmes van Google steeds slimmer worden.
Inmiddels zijn ze zelfs zó slim, dat ze makkelijk herkennen of een B2B-blog inhoudelijk écht sterk is of dat het puur gericht is op het lokken van bezoekers naar je website. En als je B2B-copy schrijft voor Google en niet voor je klanten, dan zak je in de ranking.
Bovendien: zoals eerder besproken vinden B2B-klanten vertrouwen en goede band met hun leverancier of partner steeds belangrijker. Dus ook al scoor je SEO-technisch misschien hoog: als je klanten aan je B2B-teksten merken dat je Google belangrijker vindt, dan haken ze alsnog snel af.
Tip 3: Laat je B2B-content niet aan het toeval over
Als je gaat schrijven voor B2B, plan de content dan zorgvuldig in:
- Waar ga je over schrijven?
- Wie wil je ermee bereiken?
- Via welk kanaal verspreid je welke teksten?
- Hoe passen de teksten in je gehele marketingstrategie?