Door Ido Vunderink, online marketeer
Het kost teveel tijd, er zijn geen leuke onderwerpen of men kan niet schrijven. Bedrijven hebben genoeg redenen om maar niet te hoeven bloggen. Maar wegen al die nadelen op tegen het belang van bloggen? Lees meer over de voordelen van zakelijk bloggen voor je bedrijf én hoe je dat eigenlijk doet, zo’n blogpost schrijven.
Waarom zakelijk bloggen?
Blogs gebruik je in eerste instantie niet om te verkopen, maar om klanten aan je te binden, te zorgen voor naamsbekendheid en om te werken aan je autoriteitspositie. Wanneer je regelmatig updates plaatst, laat je de doelgroep zien dat je op de hoogte bent van wat er speelt in jouw branche. De lezer ziet dat je kennis van zaken hebt en bovendien werk je met zo’n actuele site ook aan een autoriteitspositie. Bovendien zorgt een blog voor een hoge betrokkenheid. Je geeft een gezicht aan je organisatie en dat komt de geloofwaardigheid ten goede.
Daarnaast krijg je inzicht in het gedrag van je doelgroep. Wanneer je een blog hebt geplaatst dat via sociale media door mensen wordt doorgeplaatst of waarop mensen vaker reageren, weet je dat dat betreffende onderwerp in de smaak ligt. Niet alleen handig om te weten voor de volgende blogposts, maar wellicht kun je daar ook in je online business rekening mee houden. Je blogs doorplaatsen op sociale media versterkt bovendien de linkbuilding en vergroot je doelgroep en dus naamsbekendheid.
Zakelijk bloggen is goed voor je bedrijf, maar een blog schrijf je niet zomaar. Lees waarmee je rekening moet houden vóór het schrijven, tijdens het schrijven en na publicatie.
Voordat je aan je blog begint
Begin niet zomaar met het schrijven van een artikel, maar zorg dat je weet wat je wilt schrijven. Daardoor moet je weten voor wie je schrijft, welke tone of voice je wilt hanteren en wat het doel van de tekst is. Verdiep je in het leesgedrag van je doelgroep en zorg dat je weet wat een goede opbouw van een blogpost is. Een goede eerste zin is misschien wel het belangrijkste van het hele artikel. Schrijf bovendien voor de lezer. Dat betekent dat je niet moet schrijven over onderwerpen waarvan jij wilt dat de lezer het leest, maar schrijf over dingen die de lezer daadwerkelijk wil lezen.
Tijdens het schrijven
Verlies je doel niet uit het oog. Door van te voren een schema te maken waarin je opschrijft wat je in welke alinea wilt bespreken, heb je voor jezelf al duidelijk wat je waar wilt gaan vertellen. Vul de alinea’s met de juiste informatie, zorg voor relevante en aantrekkelijke tussenkopjes, een aantrekkelijke eerste zin en een hele aantrekkelijke titel. Waarom moeten lezers jouw artikel lezen? Zorg voor bulletpoints, maak de zinnen niet te lang en zorg voor een overzichtelijke tekst die scanbaar is. Zorg daarnaast voor een goede call-to-action op het eind en geef je lezer de mogelijkheid te reageren op het bericht of het te delen op sociale media.
Nadat je blog gepubliceerd is
Wanneer jouw blog op internet staat, is het zaak hem te verspreiden via sociale media. Zorg ook hier voor een tekstje dat triggert. Plaats regelmatig nieuwe blogs, zodat je website up-to-date blijft. Denk niet na één blog dat het geen zin heeft als het blog slecht gelezen wordt. Bloggen is een investering in de toekomst en pas op de langere termijn zul je hiervan effect ondervinden. Je bouwt een duurzame relatie op met je publiek. Zorg er ook voor dat je niet té vaak een blog plaatst.
Dit zijn natuurlijk niet alle tips over het schrijven van een goed zakelijk blog, maar dit artikel kun je natuurlijk wel als leidraad gebruiken. Schrijf in elk geval nooit zonder gedegen voorbereiding, en verlies je lezer niet uit het oog. Wanneer start jij met bloggen?
De auteur is werkzaam als online marketeer bij Isatis Online Results, marketingbureau Nijmegen , gespecialiseerd in contentmarketing, online marketing, (UX-)design en branding.