Sociale media op zich is al een containerbegrip, de verschillende vormen strategie maar ook de wijze waarop sociale media in de operatie wordt ingezet laat soms te wensen over. Toch is sociale media niet meer weg te denken uit nagenoeg elke marketingstrategie.
De meest voorkomende fouten bij het gebruiken van sociale media geven een handvat om zelf die fouten in elk geval niet te maken.
Fout 1 – werken zonder doelstelling
Bij het inzetten van sociale media is een strategie, de wijze waarop je de media gaat inzetten, belangrijk. Als er dan al een strategie is dan is dat vaak een strategie zonder doelstelling. Op zich opvallend dat er een strategie is zonder doelstellingen, maar zonder doelstelling kun je deze ook niet bereiken.
Maak de doelstellingen sowieso SMART en geef KPI’s of criteria mee aan termen die niet direct als meetbaar neer te zetten zijn. Een voorbeeld is het “vergroten van de engagement”. Zorg dat je voor engagement duidelijke criteria hebt gesteld, deze criteria koppel je aan een KPI. Op deze wijze kun je sturen in de strategie en werk je naar de doelstelling toe.
Fout 2 – veel accounts op veel verschillende sociale media activeren
In de praktijk is het vaak zo dat marketeers die beginnen aan een sociale strategie los gaan op vele verschillende sociale platformen. Op elk platform wordt een account gemaakt en geactiveerd.
Het maken van een account is een kort moment en eigenlijk zo in de praktijk gebracht. Daarna komt bij sociale media pas het echte werk, het aanleveren van de juiste content voor het juiste platform. Daar wordt vaak te gemakkelijk over gedacht.
Fout 3 – je gedragen als een zendstation
Sociale media hebben succes zodra de mensen die er zijn met elkaar aan de slag gaan. Converseren, discussie en delen van content als voorbeelden. Denk aan een cafe waarbij de locatie eigen de sociale interactie tussen de bezoekers stimuleert en faciliteert. De man achter de bar is niet voortdurend aan het zenden.
Op sociale media hebben we de neiging om veel over onszelf, ons merk, ons product en onze successen te praten. Dat is soms leuk maar het begint vaak snel te vervelen.
Fout 4 – betalen voor volgers
Hoe meer volgers hoe meer betrouwbaar en succesvol een groep is op een sociaal medium. Vanuit menselijk en sociaal gedraag klopt dat, als er een groep mensen ergens omheen staat is de drang van anderen om daar ook te gaan kijken groot.
In de praktijk wordt regelmatig een bestand aangeboden om te kopen of mensen laten zichzelf “kopen”. Vaak zijn de mensen die je koopt om je te volgen minder een relatie dan klanten die vanuit eigen beweging volger zijn geworden. Het is duidelijk, kwaliteit gaat dan voor kwantiteit.
Fout 5 – zoveel mogelijk content plaatsen
Mensen die je volgen op een sociaal medium zitten er niet op te wachten om heel veel content te ontvangen. Te veel content gaat tegen je werken, mensen willen anderen ook de ruimte geven.
Berichten vaker plaatsen op sociale media kan best, meerdere verschillende berichten plaatsen op een dag kan (afhankelijk van gedrag van volgers en relevantie van de content). Teveel berichten gaat tegen je werken.
Fout 6 – veel woorden koppelen aan een hashtag
Met een hashtag is je bericht goed vindbaar en herkenbaar voor anderen. Teveel gebruik maken van een hashtag maakt een bericht onrustig en haken mensen weer af. De hashtag levert namelijk geen extra inhoudelijke informatie.
Fout 7 – spellingcontrole
Controleer of de tekst wel goed geschreven is. Een woordspel door een bijzondere combinatie van letters en cijfers mag nog, echte spelfouten en taalfouten werken remmend op de lezer.
Fout 8 – vergeten dat het een sociaal medium is
Het kernelement van een sociale omgeving is dat je met mensen praat en mensen met elkaar interactie zoeken en krijgen. Dat moet je dan ook in acht houden bij het produceren van content en plaatsen van berichten. Een sociaal medium wordt succesvol door mensen en voor mensen. Dat maakt het succes.
Deze 8 fouten komen we vaker tegen dan we willen en dachten. Bedenk in je eigen strategie of je deze fouten in elk geval bewust kunt voorkomen.