Accountability steps voor marketeers

Accountability, ROI of het meetbaar maken van de campagne is vaak een lastige sluitpost voor een marketeer. Toch is het vreemd dat we wel inspanningen of investeringen doen in een campagne waarvan we niet kunnen of willen voorspellen wat het resultaat is.

Vaak speelt meer inzicht een rol, afwijken van algemene termen of creativiteit. Dat maakt het vak complex maar ook juist interessant.

Het is niet mogelijk om een overzicht te maken van de conversiepercentages of scoretabellen omdat het resultaat teveel afhangt van meerdere factoren. Om een campagne toch meetbaar te maken de volgende tips.

 

Tip 1 – denk vanuit meetbaarheid

Direct bij het beginnen van het ontwikkelen van de strategie of campagne moet je meteen starten met denken vanuit het meetbaar maken van die campagne. Daarna kun je altijd weer naar het grijze gebied van niet meetbaar zijn (bijvoorbeeld het merk).
Denken vanuit meetbaarheid is denken vanuit KPI’s. Welk element wil je meetbaar hebben. Het voorbeeld dat voor de hand ligt is het begrip loyaliteit. Wat is loyaliteit? Maak een begrip als loyaliteit op deze manier concreet en daardoor meetbaar.

 

Tip 2 – zorg voor een call to action

In elke stap van de cross mediale aanpak kun je een medium een call to action geven. Het integreren van een call to action in een campagne maakt dat de campagne beter meetbaar is.

 

Tip 3 – denk vanuit de lezer

Denken vanuit de lezer maakt dat de call to action meer en beter respons oplevert. Elke stap in het cross mediale plan is een stap in de interactie met de klant. Elke interactie is meetbaar te maken.

 

Tip 4 – segment

Zorg voor een duidelijke segmentering van de groepen. Elk segment kan dan een eigen cross mediale strategie krijgen en elk segment kan op eigen manier benaderd worden. Dit maakt dat de inzet weer meer meetbaar is.

 

Tip 5 – cross mediale strategie

De mix van media, de versterking en de verhaallijn maken een cross mediale aanpak tot een succes. Maar daardoor ook meer meetbaar. De mix moet ook worden aangepast aan de segmenten.

 

Tip 6 – vraag om de verkoop

Zeg tegen mensen wat ze moeten doen. Dus kijk naar de call to action, geef aan dat mensen moeten kopen en zorg voor de daadwerkelijke opvolging. Sales is niet wachten tot de klant reageert maar sturen.

 

Tip 7 – test

Blijf proberen wat het beste is. De beste mix, het beste medium, beste segment en beste boodschap zijn niet altijd van tevoren te bepalen. Dit is niet altijd vooraf te bepalen, testen maakt dat je de beste mix gaat maken.

Het zijn een aantal tips die je kunt gebruiken om campagnes en cross mediale strategie meer meetbaar te maken. Marketeers die op deze manier werken zetten zichzelf weer op de kaart en krijgen een rol op managementniveau. Juist omdat je als marketeer op deze manier de accountability mee neemt in de beoordeling van een campagne.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven