YouTube ziet het hoogste gebruik onder sociale mediaplatforms door videomarketeers, meer dan TikTok en Instagram. Maar op welk moment kun je het beste publiceren?! Zo’n 300 marketeers in de VS werden door HubSpot ondervraagd. Zij gaven aan zo’n vier tot zes keer per week te posten op YouTube. De enige platforms waar zij elke dag postten, waren Facebook en Twitter.
Wat is het beste tijdstip?
- 31% van de respondenten zei 18.00 tot 21.00 uur
- 23% van de respondenten zei 15.00 tot 18.00 uur
- 19% van de respondenten zei 12.00 tot 15.00 uur
Minder dan 20% van de respondenten zei dat een bericht in de vroege ochtend (tussen 6.00 en 12.00 uur) de beste resultaten bood.
Resultaat op lange termijn
Het juiste tijdstip van publicatie heeft op de korte termijn invloed op het aantal weergaven dat je video binnen de eerste paar uur krijgt. Door je weergaven in deze periode te optimaliseren, genereer je meer verkeer naar je content en dat bevordert de groei naar je kanaal. Op de lange termijn is het resultaat echter minimaal.
Wat zijn de beste dagen?
Wat de beste dagen betreft, blijkt de zaterdag de beste dag te zijn, gevolgd door vrijdag en vervolgens zondag. Een mogelijke reden: in het week hebben consumenten meer tijd om het platform te verkennen en in hun favoriete content te duiken.
Andere videoplatforms zoals TikTok en Instagram richten zich op korte content, waardoor het voor consumenten gemakkelijk wordt om te krijgen wat ze nodig hebben tijdens pauzes gedurende de dag. YouTube vereist echter een grotere tijdsbesteding.
Slechts 5% van de ondervraagde marketeers zei dat maandag de beste tijd was om op het videoplatform te posten. De op één na minst populaire dag was dinsdag, gevolgd door woensdag.
Relevantie
Op Instagram is nieuwe content de sleutel tot succes, op YouTube is dat relevantie. Zelfs als je video in eerste instantie misschien niet goed presteert, kan deze toch goed gevonden worden als het de meest relevante video is voor de zoekopdracht van de gebruiker.
Onderzoek het zelf
Deze onderzoeksresultaten zijn slechts richtlijnen. Bekijk je Google Analytics en bepaal wanneer jouw doelgroep actief is voor welke kanalen. Als je kanaal voldoende verkeer genereert, krijg je toegang tot een geavanceerd rapport waarin je wordt weergegeven wanneer je kijkers het meest actief zijn op het platform.
Tip: Wil jij zelf aan de slag met de productie van een video? Dan is de training Onlinevideo maken met je smartphone voor jou!
- In één dag ontdek je alle stadia van de ontwikkeling van een video: van idee tot realisatie.
- Na de training kun je een pakkende video produceren, monteren en distribueren.