Je hebt een geweldig product, je hebt een geweldige website gebouwd en je bent succesvol in het aantrekken van bezoekers van het hele internet naar je site. Maar als je net als de meeste marketeers bent, vraag jij je waarschijnlijk ook af hoe je bezoekers in klanten kunt omzetten. Daarom hieronder 5 tips om je kennis over CTA bij te spijkeren.
1. Kies voor een onderscheidende kleur
Een CTA moet opvallen. Is jouw website overwegend grijs met een paar blauwtinten? Kies dan bijvoorbeeld voor een oranje of paarse CTA. Zorg er wel voor dat de CTA aansluit bij het design van de website. Overweeg daarnaast om ook je links dezelfde kleur te geven. De gebruiker weet dan: “Alles met die kleur, daar kan ik op klikken”.
2. Trigger de klant
Zorg ervoor dat de bezoeker ook écht op jouw knop wil drukken. Houd de tekst daarom kort. Je zet de klant aan tot actie door ze aan te sporen. Dit doe je bijvoorbeeld door de woorden ‘nu’ en ‘snel’ te gebruiken. Is een product of dienst gratis? Vermeld dit dan.
3. Denk verder dan de CTA-knop
Een CTA is meer dan alleen een button. Een nuttige CTA voor business-to-business-organisaties zijn formulieren. Dit zijn ook CTA’s, alleen iets uitgebreider. In één klap verzamel je hierdoor veel (extra) informatie over de klant.
4. Maak de CTA duidelijk
Een simpele toelichting is dus belangrijk. Maar omschrijf ook altijd duidelijk wat de lezer moet doen. Welke actie verwacht je? Is dat: contact opnemen, informatie opvragen, reageren of bestellen? Maak het duidelijk.
Gebruik altijd gebiedende wijs in je call to action. Dus niet: Hier kun je bestellen, maar Bestel hier.
5. Geef duidelijk aan wat het de lezer oplevert
Vertel de bezoeker niet alleen precies wat hij moet doen. Geef ook duidelijk aan ‘what’s in it for him / her’. Wat is nu precies het voordeel? Wat gaat het opleveren? Hier noem je expliciet datgene wat jouw product /dienst concreet gaat opleveren.
Wat voorbeelden: een e-book, meer klanten, een lijst met praktische 25 tips, meer rust, een mooiere huid, tijdsbesparing, minder stress, mooie nagels, een betere nachtrust of een korting.