Geen nieuwsbrief zou de deur uit moeten gaan zonder dat je na hebt gedacht waarom je een nieuwsbrief gaat versturen. Met deze 6 tips spijkeren we je vandaag bij.
Tip 1: Heb je wel een nieuwsbrief nodig?
Dit klinkt een beetje raar, maar is ontzettend belangrijk. Zodra het woord nieuwsbrief binnen een organisatie valt, denk dan vooral na wat de achterliggende gedachte achter dit idee is. Wat wil de organisatie met de inzet van een nieuwsbrief bereiken? Gaan we hiermee onze doelstellingen behalen? Is een nieuwsbrief wel het juiste middel om dit te gaan behalen?
Ga op onderzoek uit. Wat doen de concurrenten in dezelfde industrie? Als ze nieuwsbrieven versturen, wat versturen ze dan? Wat is hun doel voor de inzet van een nieuwsbrief? En kunnen jullie daar ook succesvol mee worden?
Spiegel dit vooral aan de doelstellingen van de eigen organisatie. Zijn dit voornamelijk e-commerce of leadgeneratie doelstellingen? Wil je hiermee nieuwe klanten binnenhalen of juist bestaande klanten behouden? Misschien is het wel beter om voor leadgeneratie een lead nurture workflow in te zetten, of dien je meer aan content voor op de website te werken.
Ga aan de slag om data te verzamelen en creëer een plan van aanpak om de inzet van een nieuwsbrief te onderbouwen (of juist als je andere kanalen wilt in gaan zetten). Geef vooral aan hoe je denkt dat een nieuwsbrief bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie, dat is het allerbelangrijkste.
Tip 2: Van experimenteren ga je veel leren!
Een nieuwsbrief is nooit succesvol vanaf de eerste keer dat je deze gaat verzenden. Het is daarom heel belangrijk om dit kanaal te laten groeien. Pas daarom ook een groeistrategie toe! En hoe kom je erachter of het één beter werkt dan het ander? Juist, ga experimenteren!
Er zijn diverse onderdelen waar je op kan gaan experimenten, maar het belangrijkste is om na te denken waarom je wilt gaan experimenteren. Wat wil je gaan bereiken?
Ga deze mindset in je strategie bouwen. Zorg ervoor dat je geen enkele nieuwsbrief de deur uit stuurt zonder dat je een test doet. Want van elke test ga je leren en zorg je ervoor dat je nieuwsbrief steeds beter gaat worden.
Tip 3: Ben relevant
Denk goed na over je doelgroep in je nieuwsbrief strategie. Stel je voor dat je 5.000 aanmeldingen hebt, zijn al deze mensen in hetzelfde geïnteresseerd? Wat weet ik van deze aanmeldingen en kan ik deze segmenteren op land, interesses of andere relevante zaken?
Hoe relevanter je bent voor je doelgroep, hoe beter je resultaten gaan worden. Denk goed na over de diverse segmenten. Een aantal voorbeelden:
Klanten met een hoge omzet
Leads uit de provincie Noord-Brabant
Klanten die al 90 dagen geen bestelling geplaatst hebben
Denk ook goed na of je deze al beschikbaar hebt, of dat je deze nog moet verzamelen (en vooral ook, hoe je dat gaat doen. Hier kom ik later nog op terug bij het stukje verrijking).
Techniek
Hoe mooi je nieuwsbrief ook is, als je instellingen niet goed staan ga je geen resultaten behalen. Hierbij een aantal tips waar je sowieso op moet letten.
Tip 4: Zorg voor een optimale inbox placement
Één van de belangrijkste indicatoren binnen email marketing is de inbox placement, ofwel de deliverability. Dit zijn fancy woorden voor: hoe zorg ik ervoor dat mijn mail in het postvak van de ontvanger terecht komt?
Normaal gesproken hanteren wij een benchmark van 99,9%. Dat wil zeggen dat 99,9% van de verstuurde mails ook daadwerkelijk aankomt. Hoe zorg je ervoor dat je dit gaat behalen?
Draag zorg over de kwaliteit van je data. Zorg dat de email adressen kloppen.
Zorg dat alle DNS gegevens goed ingesteld staan, zodat de gebruikte e-mail tool geoptimaliseerd is voor een optimale deliverability.
Houd je aan de regels om spam te voorkomen. Denk aan het voorkomen van gigantische afbeeldingen of SCHREEUWEN!!! in de content van je mail.
Tip 5: Vuistregel: 90% informatief, 10% promotioneel
Zorg ervoor dat je niet continu je producten of services aan het promoten bent, want je ontvangers kunnen hierdoor afhaakgedrag vertonen. Ga dus niet alleen lopen promoten, maar ga informeren! Denk aan educatieve content waar men echt iets van leert, interactieve content via video’s of spelletjes en luchtige content via bijvoorbeeld blogs.
Tip 6: Testen, testen en nog eens testen!
Weet jij zeker of de content aansluit bij de verwachting van de bezoeker? Ga dit dan testen? Vraag bijvoorbeeld om feedback op geplaatste producten of artikelen, test of bepaalde teksten of afbeeldingen zorgen voor betere resultaten of ga aan de slag met user generated content.