Wat maakt je een goede ContentMarketeer?

Elke marketeer is natuurlijk het schaap met de 5 poten. Er wordt van de huidige marketeer zoveel gevraagd dat het soms lastig is om iemand te vinden die dat allemaal kan. In deze blog verkleinen we de term marketeer naar ContentMarketeer. Content is immers een belangrijke schakel in het succes van onze marketingstrategie.

Een contentmarketeer moet beschikken over een aantal competenties en vaardigheden. Leuk om een keer te kijken hoe dat me jezelf zit. Mogelijk is dit overzicht ook te gebruiken voor die mensen die op zoek zijn naar een contentmarketeer.

 

Creativiteit

De contentmarketeer moet een creatieve denker zijn. Teksten ontstaan niet zo maar vanuit het niets. Over teksten moet worden nagedacht.
Creativiteit moet zich ook uiten in het gegeven dat beelden, statisch en bewegend, meer opvallen dan tekst. Dat betekent dat de contentmarketeer vanuit de creativiteit om moet kunnen gaan met fotomateriaal en filmmateriaal. Ook het geven van een design aan de afbeeldingen en filmmateriaal behoort tot de creatieve competentie.

 

Promotor

De contentmarketeer moet anderen kunnen inspireren met de content en daarmee een promotor zijn van de dienst of het product. Enthousiasme moet van de content afspatten.

 

(Sociale) Media deskundige

De contentmarketeer moet op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de media in relatie tot de productie en gebruiken van content. Een contentmarketeer kan:

  • aangeven welke media het best in te zetten is met welke media, waar moeten we publiceren
  • wat is het beste moment om deze specifieke content te publiceren
  • hoe kunnen we de content nog verder optimaliseren en gebruik maken van de lezer

 

Analyticus

De marketeer die verantwoordelijk is voor de content moet voortdurend meten wat de resultaten zijn van de verschillende vormen content, inhoudelijk gebruik van de content en de wijze van verspreiden van de content. Bepaal doelen die met content bereikt moeten worden vooraf. Deze doelen kunnen per onderneming of marketeer anders zijn (zorg wel voor eenduidigheid binnen 1 onderneming). Denk onder andere aan:

  • aantal volgers
  • aantal reacties
  • aantal mensen dat deelt

 

Humoristisch

Een kwinkslag, beetje humor en wat speelsheid maken dat content beter wordt opgepakt door de gemiddelde mens. Met gepaste humor zal zeker het aantal volgers stijgen, dat wordt met name dan veroorzaakt door de peer-to-peer reacties van lezers.
De kwinkslag moet wel passend zijn voor product, moment, klant en onderneming. Ook de contentmarketeer moet geen ander mens worden, dus blijf wel authentiek.

 

Strategisch denker

De contentmarketeer moet kunnen overzien hoe de content een rol speelt in de gehele strategie van de onderneming en zeker minimaal op marketingniveau. De content is immers een deel van de media en middelen die de marketingstrategie met zich meebrengt. Het overzicht hebben en houden is dan een schakel in het realiseren van het succes.

 

Innovatief

Van een contentmarketeer wordt verwacht dat nieuwe media en middelen, nieuwe vormen van contentproductie en nieuwe aanpak van de contenstrategie, centraal staan. Durf nieuwe projecten aan te gaan. Wel vanuit het strategisch denken en het experiment moet passen in het geheel.

 

Samenwerken

Content is iets waar iedereen mee bezig is eigenlijk. De contentmarketeer heeft dus met nagenoeg iedereen binnen een onderneming wel te maken en zal vaak voor meerdere klantgroepen content produceren. Het intern en extern samenwerking is een competentie die onlosmakelijk met de contentmarketeer is verbonden.

  • samenwerken met alles disciplines en functionarissen die iets met content hebben intern
  • externe partijen die een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de contenstrategie

 

Kennis

De contentmarketeer moet kennis hebben van onder andere:

  • de onderneming
    – wie of wat werk ik voor
    – cultuur
  • de eigenschappen en gebruik van het product
    – waarom koopt een klant
    – wat zijn de mogelijkheden en beperkingen
  • customer insights. Wie is de klant eigenlijk
  • De markt; op welke markt opereren we
  • de wil om meer te leren en hoe dat te bereiken
    – voortdurend op zoek naar nieuwe onderwerpen om over te leren
    – nieuwsgierig

 

Schrijfkwaliteit

Het schrijven is dan tot slot de laatste competentie in deze rij. Al is de volgorde niet bepalend voor het belang. Er is schrijven en schrijven. Een contentmarketeer die schrijft voor online teksten heeft kennis van:

  • schrijfstijlen
  • schrijven en de verschillende media en devices
  • vaardigheden bij SEO-schrijven
  • kennis over html mogelijkheden
  • behoefte aan detailinformatie
  • kennis van de taal en de spelling
  • verhalen vertellen

Deze competenties vormen gezamenlijk de ideale contentmarketeer. Nu nog vinden.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven