Inbound marketing hangt er soms bij en soms wordt er actief aandacht aan geschonken.
Inbound Marketing, het zodanig inrichten van de marketingactiviteiten zodat (potentiële) klanten naar de website worden getrokken (of die locatie waar de verkoop gerealiseerd gaat worden).
Inbound Marketing is een integraal onderdeel van elke marketingstrategie. Althans dat zou het moeten zijn. De elementen die op hoofdlijn het succes bepalen van inbound marketing worden in deze blog besproken.
Contentcreatie
De content moet op een structurele manier worden samengesteld:
- een keer iets plaatsen is te weinig voor succes
- elk device vraagt om andere content en een andere vorm van de content
Het ontwikkelen van een contentstrategie met daarbij behorende contentplan, is slechts het begin. Daarna moet er daadwerkelijk aan die planning worden voldaan, dat is vaak lastiger dan zoals er over wordt gedacht. De content moet ook bruikbaar zijn:
- schrijf vanuit de klant
- de behoeften van de klant staan centraal bij goede content, niet altijd alleen maar leuk, de klant heeft weinig tijd en zal dus zoeken naar de toegevoegde waarde van de content
De vormen waarin de content kan worden geproduceerd is breed:
- een eBoek, blog of artikel
- filmmateriaal
- beeldmateriaal
- geven van een webinar
- maken van een infographic
- gebruik maken van geluidsfragmenten
Contentmarketing
Onder contentmarketing verstaan we hier de wijze waarop de content wordt ingezet in de verschillende mogelijkheden die er zijn.
- sociale netwerken
– sociale netwerken zijn er vele, de klant of potentiële klant is op een aantal sociale media actief; beperk je tot die
– de contentproductie moet aansluiten bij het medium waar de content op wordt gepubliceerd
Pinterest is uitermate geschikt voor Infopraphics bijvoorbeeld
Instagram voor het delen van beeldmateriaal
Youtube voor filmmateriaal
Facebook en LinkedIn voor berichten en interactie
– gebruik de content en het medium wel in overeenstemming en in de flow van de sterkte van de combinatie - andere blogs
– zoek de blogs op van anderen, bijvoorbeeld van mensen die invloed hebben op de markt, de mogelijke beïnvloeders
– gebruik omgevingen die veel traffic hebben waar jouw content tussen past - portals en sites van partners
– portals van anderen kunnen een bron zijn voor het delen van de content die je zelf hebt geproduceerd
– nieuwsomgevingen
– wanneer jouw content ook afhankelijk is van nieuws of juist gelezen wordt door nieuwsgebruikers kan dat een mogelijke omgeving zijn waar je de content plaatst
Bij het delen van de content moet je wel zorgen voor een link naar de website of contenthub van jezelf. Let wel op dat inhoudelijke content beter scoort dan commerciële content.
Zoekmachinemarketing
Voor Inbound Marketing is online specifiek SEO (zoekmachineoptimalisatie) een belangrijke schakel. De meeste mensen gaan via Google naar een website. Dat betekent dat de organische vindbaarheid groot moet zijn. Sta je op pagina 1 van de zoekresultaten is de kans al vele malen groter dat er traffic naar de website of contenthub komt dan op pagina 2.
- optimalisatie van de website
- gebruik van teksten
- teksten en beelden combineren
- de juiste keywords gebruiken in de opbouw van de website en de content
- linkbuilding
- koppelen aan sociale media
- ranking en rating
- enzovoort
Dit is een aantal aspecten die meewerken aan het vergroten van de vindbaarheid en daarmee Inbound Marketing optimaliseren.
(Online & offline) advertising
De online en offline aanwezigheid is ook een factor die meehelpt aan het verbeteren van de Inbound Marketing resultaten. Denk onder andere aan:
- retargetting
- real time bidding
- online advertising
- mobile advertising
- behaverioul marketing
De contenthub of website
De Inbound Marketing activiteiten zijn pas succesvol als er ook daadwerkelijk conversie plaats vindt. De website of contenthub moet wel passen in de cross mediale aanpak. Mensen moeten landen in een herkenbare omgeving die aan de verwachtingen voldoet.
Tenslotte is het belangrijk dat alle inspanningen worden gemeten. Ook bij Inbound Marketing is het aanpassen en bijstellen van de strategie op basis van resultaten een belangrijke kritische succesfactor.