Wat betekent jouw retweet nou eigenlijk?

Hoe vaak heb je op Twitter een retweet verstuurd zonder toevoeging? Ik neem aan dat het antwoord is: regelmatig. Dat moet haast wel als je kijkt naar de vele kale retweets die je tegenkomt. Ik ben zelf geen uitzondering. Toch zijn die kale boodschappen wel vreemd, want wat wilde je er eigenlijk mee zeggen? Is het niet slimmer om altijd iets toe te voegen? We zijn toch aan het communiceren?

Ik denk dat we allemaal een boodschap verkondigen met een retweet, maar die boodschap maken we lang niet altijd expliciet door er iets aan toe te voegen.  Maar wat bedoelen we dan met een retweet?. Dat kunnen verschillende bedoelingen zijn. Je kunt bijvoorbeeld een retweet sturen van de tweet  van een bekende die je graag wilt promoten. Je hebt dus inhoudelijk niets met de tweet, maar je spreekt je relatie uit met de schrijver van de tweet en de waardering. Is het dan slim om dat expliciet te maken? Je bent dan wel een stuk duidelijker.  Bij een kale retweet blijkt die relatie en waardering in ieder geval niet.

Jouw mening erbij
Een andere vorm is dat je iets doorstuurt omdat je de verkondigde mening of kennis onderschrijft of juist helemaal niet. Jouw mening is dan eigenlijk de boodschap, maar die staat er dan niet. Ik vraag me wel af of het nog uitmaakt of je het eens bent met de tweet of niet. Of retweeten we niet als we het er niet mee eens zijn?  En als dat zo is, betekent een kale retweet automatisch dat je de mening in de tweet onderschrijft? Het kan zijn dat we onbewust bepaalde persoonlijke communicatieregels hanteren die we misschien met anderen delen. Maar duidelijk is het niet en dat zou communicatie eigenlijk moeten zijn.

Te weinig ruimte
Maar stel dat we wel expliciet willen zijn in onze eigen mening, eenduidig, dan hebben we daar vaak niet veel ruimte voor. Soms zijn de tweets al zo lang, dat we ze eerst moeten inkorten en dat kan al lastig genoeg zijn.  Of ze zijn al vaak geretweet en daardoor lang geworden. Toch denk ik dat het bij lange tweets mogelijk moet zijn om codes af te spreken waarmee we die mening kunnen aangeven.

Retweetacties omdraaien
Iets anders is dat veel twitteracties zijn gebaseerd op een retweet. Een whitepaper of iets anders in ruil voor een retweet. Dat werkt kaal retweeten in de hand. Eigenlijk zou de actie andersom moeten zijn. Eerst de whitepaper op relevantie beoordelen en die beoordeling toevoegen in een retweet.

Verrijking
Duidelijkheid in communiceren kan een belangrijke reden om iets toe te voegen aan de tweet. Maar eigenlijk is er nog iets anders, waarom we het moeten doen. En dat is verrijking. Door onze toevoeging in de retweet, maken we de tweet rijker dan deze al was. Een retweet is een verrijkte tweet. Dat is toch mooi?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven