‘iPad: the new big gadget on campus’, ‘University successfully integrates iPad into MBA program’, ‘University to provide iPads to all new students’.
Verschillende universiteiten in Amerika hebben de iPad ontdekt als ideaal leerinstrument voor studenten. En terecht. De iPad gaat het helemaal maken in het onderwijs en daar zijn vier goede redenen voor.
1. Directe toegang tot je studieboeken en artikelen
Met de iPad sla je alle studieboeken online op om ze altijd bij je te hebben en ze te raadplegen. In Amerika is inmiddels al veel studieliteratuur geschikt gemaakt voor leesapps en het aantal titels zal alleen maar groeien. Studenten hoeven ook niet meer met boeken te slepen en ze hebben een efficiënte tool om hun literatuur te raadplegen. Leesaantekeningen zijn tegenwoordig eenvoudig te maken in PDF-readerapps met een ingebouwde functie om passages te highlighten of eigen krabbels in de kantlijn te zetten. Aantekeningen blijven zo ook na verloop van tijd leesbaar en ze blijven makkelijk te raadplegen. De iPad biedt ook nog de mogelijkheid om losse online artikelen en readers in een krantformat (bijvoorbeeld in Flipboard) gepresenteerd te krijgen. Veel gemak en efficiency dus en niet alleen dat. Deze manier van publiceren levert ook nog eens kostenbesparingen op, omdat je geen drukwerk of geprinte kopieën meer nodig hebt.
2. Directe toegang tot apps om te leren en te studeren
Net als bij de iPhone heb je bij de iPad een groot aanbod aan apps die prima inzetbaar zijn bij leersituaties. Zo zijn er diverse notes-apps om aantekeningen te maken tijdens colleges. De meeste van deze apps hebben een eigen cloud of maken gebruik van bijvoorbeeld Dropbox om documenten vanaf elke plek op te vragen en erin te werken. Uitwisselen met andere studenten of docenten, bijvoorbeeld in studieprojecten is daarmee ook heel eenvoudig geworden. Verder hebben studenten via apps eenvoudig toegang tot roosters, exameninfo en andere praktische en logistieke informatie.
3. Directe toegang tot social learning tools
We weten inmiddels dat social media een belangrijke rol spelen bij social learning. Ik heb daar meerdere posts aan gewijd. Op een iPad heb je alle social media tot je beschikking en je bent in staat om tijdens lessen direct relevante blogs opvragen, relevante info in wiki’s op te vragen en twittersearches doen. Docenten kunnen bijvoorbeeld twitter met een backchannel in de colleges gebruiken voor surveys, discussies en toetsing.
4. Directe toegang tot het instrument zelf
Het mag duidelijk zijn dat de iPad voor studiegebruik voordelen heeft ten opzichte van een iPhone en een laptop. Opstarttijd en schermgrootte en gewicht zijn bij de iPad voor onderwijssituaties goed in balans. Het is direct aan- en uitzetten, het scherm is goed voor lezen en schrijven en je neemt een iPad makkelijk overal mee naartoe.
Waar blijft Nederland?
Ik opende met enkele citaten uit nieuwsberichten over Amerikaanse universiteiten die de iPad hebben ontdekt. Helaas zijn deze berichten er niet over Nederlandse universiteiten en dit is vaker het geval, bijvoorbeeld bij het gebruik van social media tijdens colleges. Zijn het de investeringen die een opmars van de iPad in Nederland tegenhouden? Die zouden niet een reden mogen zijn. Als je kijkt wat je kunt besparen op bestaande onderwijsleermiddelen, dan is de investering niet te hoog. Verder staan Apple’s concurrenten te popelen om hun eigen iPads op de markt te brengen tegen concurrerende prijzen. De keuze wordt hiermee in ieder geval groter en wellicht levert concurrentie ook lagere prijzen op. Het is trouwens de vraag wie de investering moet doen: de opleider of de student. In Amerika krijgen studenten veelal een gratis iPad, maar je kunt ook aan andere financieringsconstructies denken om een iPad beschikbaar te stellen. Weggeven kan trouwens wel weer helpen in studentenwerving.
Maar als het niet om geld gaat, waar gaat het dan wel om? Ik weet het niet. Misschien is het weer tijd voor een nieuwe quick scan bij de universiteiten zelf.