Social media bij de Nederlandse universiteiten: een quickscan

In mijn vorige posts heb ik enkele keren aangegeven dat alle voorbeelden van social media en mobile in en rond colleges vooral uit The States komen. Nederlandse voorbeelden kon ik tot dan toe niet vinden, elke online zoektocht bleef zonder resultaat en ook een oproep aan reagerende lezers leverde weinig op. Toch kan ik me niet voorstellen dat dit de werkelijkheid is en dat de gebruiksvoordelen van social media en mobile niet tot de Nederlandse universiteiten zijn doorgedrongen. Tijd om het maar eens te gaan vragen. Ik heb de communicatieafdelingen van de Nederlandse universiteiten benaderd met de vraag of er in en rond colleges iets mee wordt gedaan. Hier volgen de resultaten van mijn quickscan.

De exacte vraag die ik de afdelingen voorlegde was: heeft u weet van het gebruik van social media in onderwijssituaties binnen de universiteit en is het mogelijk contact te krijgen met de initiatiefnemers hiervan. Een aantal communicatieafdelingen reageerde snel en met een gericht antwoord. Hun reacties staan hieronder. Dank nog daarvoor. Van de andere universiteiten heb ik geen reacties gehad of wel een reactie maar uiteindelijk geen inhoudelijk antwoord.

Universiteit van Tilburg
Medewerkers van de afdeling Communicatie & Marketing mailden mij terug dat tijdens colleges niemand gebruik maakt van deze mogelijkheden. Interessant is wel dat binnen de universiteit direct response applicaties zijn gebruikt, gebaseerd op sms-en in collegezalen en dat er wordt gewerkt aan stemkastjes in collegezalen. Die laatste optie kwam mij wat vreemd over, want waarom zou je stemkastjes maken als je met allerlei online en mobiele apps hetzelfde kunt doen en dan beter. Eerstejaars economie krijgen voor het vak Accountancy behalve gewone hoorcolleges ook les via web en mobile in de vorm van web lectures, web tutorials en web tasks. Tot slot gaven ze aan dat bij veel andere colleges ook gebruik wordt gemaakt van aanvullende videocolleges op het web.

Erasmus Universiteit Rotterdam
Van de Stafafdeling Marketing en Communicatie kreeg ik het advies om eens contact te zoeken met hoogleraar Jeroen Jansz, want hij gebruikt Twitter in colleges. Kijk, dacht ik, het gebeurt dus toch. Ik heb hem, @jj58, meteen getwitterd en kreeg het al snel het volgende antwoord:
Jeroen1

Ik ben benieuwd naar de respons in september.

Rijksuniversiteit Groningen
De verantwoordelijke voor social media schreef me dat ze actief zijn op Facebook, Twitter, Hyves, LinkedIn en nog een aantal andere meer regionale buitenlandse sociale netwerken. Ook werd me duidelijk dat steeds meer opleidingen gebruik maken van Facebook en Twitter om studenten te informeren en te (ver)binden. Maar geen voorbeelden van social media en mobile in classroom.

Universiteit Utrecht
Een persvoorlichter van de UU verwees me direct naar wetenschappelijk docent Indira Reynaert (@indirareynaert) die me vertelde dat er maar weinig docenten zijn die social media gebruiken in het onderwijs. Zij is er in 2005 mee begonnen, eerst met blogs en Hyves. Nu werkt ze al een paar jaar met Ning en met Twitter. Ze gaf aan dat ze in 2007-2008 en 2008-2009 tijdens presentaties van eindprojecten backchannels gebruikte. Het aantal studenten dat twitterde was toen helaas nog gering, maar gelukkig deden andere geïnteresseerden mee. Ik was blij met haar positieve ervaringen die haar experimenten hebben opgeleverd en volgens mij hebben we hier iemand die we op dit vlak in de gaten moeten houden.

Universiteit Twente
De eerste reactie was dat binnen de universiteit geen voorbeelden bekend zijn. Dat bleek achteraf niet helemaal waar te zijn, want ineens was daar Gerben Lievers (dank @Gerbenlievers), actief in online marketing en ook student aan de Universiteit Twente. Hij reageerde op een van mijn posts en vertelde dat bij het vak New Media alle communicatie rondom de colleges via Twitter gaat. Alle opdrachten moeten ze via Twitter aanleveren, feedback op elkaars werk gaat via Twitter en de tweets moeten ook op Blackboard forum worden gezet. Interessant was ook zijn opmerking over de reacties van de studenten op het twitteren:70% wil het eigenlijk niet gebruiken, omdat ze het te onpersoonlijk vinden. Hyves en Facebook scoren veel hoger. Maar ja, het vak heet wel New media en dan moet je toch wel weten wat het is en hoe het werkt.

Universiteit Nijmegen
De afdeling Communicatie van deze universiteit deed navraag naar aanleiding van mijn verzoek. Hieruit bleek dat veel gebruik wordt gemaakt van social media, zoals wiki’s, blogs en fora, zowel binnen als buiten Blackboard. Bij de bètaopleidingen worden ook veel colleges opgenomen die via Blackboard voor studenten toegankelijk zijn. Voorbeelden van social media en mobile tijdens colleges waren niet bekend.

En toen…
En toen bedacht ik dat ik niet ontevreden was over de inhoudelijke respons. Er gebeurt redelijk wat rondom colleges, maar het aantal voorbeelden van social media en mobile gebruik in colleges is zeer beperkt. Eigenlijk weten we nu dat alleen de Universiteit Utrecht en de Erasmus Universiteit hier iets mee doen en dan hebben we het over Twitter. En daarvan zijn alleen de experimenten van de eerstegenoemde representatief.

Ik hoop dat dit artikel nog aanleiding is voor andere universiteiten om alsnog hun ervaringen te delen en voor andere onderwijsinstellingen die ik de vraag (nog) niet heb voorgelegd. En natuurlijk nodig ik iedereen uit om te reageren op deze beknopte stand van zaken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven