De mogelijke creativiteit van de Efteling bij nieuwe mediale applicaties

Bijna iedereen is wel eens bij de Efteling geweest, het is tenslotte de meest geliefde attractie van Nederland. Kort geleden is het park daarnaast uitgeroepen tot het sterkste merk van Nederland. Om interessant te blijven voor het publiek probeert de Efteling continu nieuwe dingen te ontwikkelen. Carin van Berkel liet tijdens de NIMA dag afgelopen woensdag 15 september zien hoe dit de afgelopen decennia gebeurde, hoe de creativiteit van de Efteling werkt en wat de Efteling nog allemaal van plan is voor de komende jaren. In de daarna volgende workshop werden allerlei nieuwe ideeën besproken het park actueel te houden, met als veelgenoemde optie: nieuwe media.

De geschiedenis van de Efteling in het kort

Het pretpark Efteling was ooit de grootste van Europa. Er waren eigenlijk geen andere parken die sprookjes hoog in het vaandel hadden staan. Later kwamen er parken zoals Euro Disney en Warner Bros Movie Park en de Efteling kreeg concurrentie. Toch staat het pretpark nog altijd op de derde plaats in Europa door de creatieve innovatieve geesten die de attracties verzinnen. En de Efteling is niet van plan stil te zitten!

In 1952 werd het themapark geopend met 10 sprookjes in het Sprookjesbos. Sindsdien is het enorm uitgebreid, met thrillrides en nieuwe fantastische belevingen. De nieuwste attractie is Joris en de Draak. Maar niet alleen binnen het park vond uitbreiding plaats, maar ook daarbuiten in de vorm van nieuwe media. Zo heeft de Efteling de Efteling Radio en televisieprogramma’s zoals TiTaTovenaar en de Sprookjesboom. Deze series zijn bedoeld voor kinderen en spelen zich af in delen van de Efteling. Zo staat de bewegende Sprookjesboom ook echt in het park en vertelt hij samen met zijn vriendjes een speciaal voor de Efteling uitgekozen sprookje.

De toekomst

De komende jaren staan er allerlei nieuwe dingen op stapel. Zo is de Efteling van plan Raveleijn op te zetten; een middeleeuws dorp aan de hand van een verhaal van Paul van Loon. In 2011 gaat het dorp gelegenheid bieden aan horeca en een openluchtarena. Het verhaal wordt doorgezet in een boek en een televisieserie om voor echte storytelling te zorgen. In 2012 zal als onderdeel van het 60-jarig bestaan van de Efteling de Hartenhof worden geopend. Dit moet een attractie worden in de trant van de Droomvlucht en de Fata Morgana met in de hoofdrol Pardoes, het icoon van de Efteling.

Nieuwe media

Ondanks de vele innovatieve en creatieve ideeën die de Efteling produceert, zien zij zelf ook dat ze op gebied van nieuwe media eigenlijk nog enigszins achter blijven; de Efteling bezit bewegende websites met interactie-elementen in de vorm van beweging en spelletjes, maar de bezoekers kunnen niet echt hun stempel achter laten. Bij een groot pretpark als deze is het natuurlijk geweldig om gebruik te kunnen maken van een speciale Efteling app of een twitteraccount. Op dit moment worden deze voornamelijk nog gerund door fansites. Zo werd ik, zodra ik op Foursquare inlogde bij de Efteling (en dit op Twitter zette), gevolgd door Vijfzintuigen. Dit account hoort bij een van de grootste fansites genaamd Vijfzintuigen. De Efteling heeft zelf ook een Twitteraccount heeft, wat echter nog niet heel actief lijkt. De mobiele applicatie die er voor de Efteling beschikbaar is (een betaalde iPhone app die door een onafhankelijk bedrijf is gemaakt), geeft informatie over het park en over de techniek achter de attracties.

Maar waar het voornamelijk om draait bij de Efteling, de sprookjes, fantasie, de andere wereld, dat ontbreekt nog als het gaat om nieuwe media. Daarom verdiept de Efteling zich in de mogelijkheden van nieuwe media. Ook tijdens de workshop van de NIMA, waarbij de aanwezige marketeers werd gevraagd naar hun ideeën om meer bezoekers te trekken in de maanden buiten het normale seizoen (de Efteling is tegenwoordig namelijk het hele jaar open!),  kwamen vele mogelijke nieuwe media applicaties naar voren. Hopelijk komen er snel applicaties die de storytelling van het park verder doortrekken naar de nieuwe dimensie. Geef de bezoeker een actieve rol in het sprookje door middel van een interactief verhaal of zorg voor een mobiele app die een heel nieuw sprookje vertelt, zoals dit blog voorstelt. Ik weet zeker dat de creatieve geesten achter de Efteling uiteindelijk met iets heel interessants gaan komen!

En hoe zou jij de sprookjes van de Efteling voortzetten met nieuwe media?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven