Elk marketingplan bevat online elementen. Elk online element is goed onderbouwd. Toch een aantal tips om te kijken naar je online strategie. Hoe kun je je online strategie tunen en zorgen voor een betere aansluiting bij klanten en media en daardoor meer succes.
Uiteindelijk zou elke marketeer aan het eind van de 10 tips moeten zeggen dat alle tips volledig zijn verwerkt in de online strategie. Toch kan het zijn dat er een punt tussen zit waarvan je zegt, oh ja dat kan nog beter dan we al doen.
Ken je je klant
Weet je echt wie je klanten zijn? Het omschrijven van je klanten gaat verder dan aangeven dat het een directeur is van een MKB bedrijf of een vrouw is tussen de 20 en 60 jaar. Je klant kennen is ook echt je klant kennen:
- weet je en ken je de gedragingen
- beschik je over customer insights
- heb je nagedacht over het gebruik van persona’s
- weet je waarom je klant wel koopt of juist niet
Zo kunnen we nog wel even door gaan. De klant kennen is soms complexer dan we in het begin denken.
Opmaak of techniek
Bij het ontwikkelen van media, laten we de website als voorbeeld nemen, wordt veel aandacht besteed aan de techniek. En dan vanuit de mogelijkheden die techniek biedt. De klant valt dan volledig weg. De opmaak van een website (in dit voorbeeld) spreekt de bezoeker meer aan dan het soort CMS. Natuurlijk is het noodzakelijk dat de techniek achter media goed is en goed werkt, als de look en feel van het beste technische systeem niet goed is zal dat nadelig zijn voor het resultaat.
Content
Content moet voor klanten en bezoekers een toegevoegde waarde zijn. Doe een audit van alle content die je beschikbaar stelt via alle media. Vraag jezelf dan af:
- wat is de rol van die content
- waarom staat de content op dat medium
- wat doet de klant met die content en zit de klant op de content te wachten
We vinden vaak zelf dat we “mooie” content hebben, maar of de klant dat ook vindt is de vraag.
Jouw onderneming en online
Je hebt een online strategie. Zijn je mensen en kunnen je mensen ook alles doen online. Bij veel bedrijven is niet alles mogelijk online en niet iedereen heeft de competenties en kennis om online goed in te zetten. Zorg dat je mensen op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken en ontwikkelingen.
Bloggen
Een blog op je website is een instrument dat, als de klant zoekt naar content, hem aan content helpt, je kunt als klant reageren waardoor wij meer te weten komen over de klant en de aantallen bezoekers en terugkerende bezoekers nemen toe. Ook voor je zoekmachinemarketingstrategie is het een mooie en goede tool.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de blog actueel, relevant en aansprekend is.
SEO
Organische zoekmachinemarketing resultaten zijn complex maar ook weer eenvoudig te repareren. Conversieoptimalisatie, neuromarketing, nadenken over de logaritmen van Google, teksten, woorden, afbeeldingen, bewegend beeld en vele andere aspecten dragen bij aan de organische vindbaarheid. Een kleine verandering kan grote gevolgen hebben.
De rol van social media
De term sociale media wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd. Sociaal betekent twee richtingsverkeer, interactie en het opbouwen van een relatie. De gunfactor bij koopprocessen, b2b en b2c, is een belangrijke factor. Sociale media en dan natuurlijk de mensen die er actief op bezig zijn kunnen een rol spelen in het vergroten van de gunfactor.
Dat betekent dat je niet zelf alleen maar commercieel moet bezig zijn maar sociaal met de focus op netwerken.
Toegevoegde waarde voor de klanten
We hebben het al over de klant gehad. Als je een klant goed kent dan weet je wat de pains en de gains van de klant zijn. Dan zal de toegevoegde waarde die je levert moeten liggen in de lijn van het verhelpen van de pains en het versterken van de gains. In alle touchpoints en content moet deze aanpak heder zijn.
Beginnen is makkelijk
Marketeers en ondernemers (en ook vele andere mensen) zijn snel enthousiast over een nieuwe ontwikkeling, springen er in, pakken het op en gaan het doen. Dat is best goed. Experimenteren is een goed instrument om te weten te komen wat werkt en wat niet.
Waar je wel over moet nadenken is het vervolg. Kun je het inzetten van media volhouden, ben je in staat om de strategie volledig uit te rollen.
Meten
Het inzetten van media en instrumenten die mogelijk zijn met online marketing in de brede zin van het woord hebben nagenoeg allemaal de mogelijkheid om te meten. Die meetinstrumenten moeten we wel inbouwen, volgen, analyseren en bijsturen op basis van de resultaten. Vaak wordt er niet voldoende gemeten en accepteren we een “resultaat” zonder te weten of dat het optimale resultaat is.
Er zijn veel tools beschikbaar, maak daar dus gebruik van.
De lijst met tips. De tips op zich zijn logisch en weten we allemaal. Het is bijna een utopie dat je als marketeer alle punten tot 6 cijfers achter de komma hebt geregeld en in kaart hebt. Ik adviseer dan ook om deze lijst zelf aan te vullen met tips waarvan je denkt dat die er bij kunnen en dan de lijst periodiek te toetsen. Je hebt dan een redelijk eenvoudige manier om de online marketing te auditen en uiteindelijk te verbeteren.