5 Tips voor succesvolle storytelling

De cross media strategie of een campagne verpakken in een verhaal is een belangrijk aspect voor succes. De verhaallijn zorgt voor het beter kunnen onthouden en herkennen van de boodschap. En zoals we weten ligt de kracht van de boodschap in de herhaling. Hoe vaker mensen een boodschap zien in de context van de verhaallijn zien, hoe groter de kans is dat er succes uit voort komt.

 

Tip 1 – zorg voor een goede structuur

Een goed verhaal heeft een begin, een romp en een slot. Het begin is om mensen uit te leggen wat er gebeurt of wat er aan de hand is, vervolgens ga je informatie er aan toevoegen. Dat leidt uiteindelijk tot een climax of hoogtepunt in het verhaal. Denk maar eens aan verschillende films of series. Er wordt bewust informatie gedeeld waardoor je zelf een beeld gaat scheppen. De climax zorgt voor een versterking van dat beeld of juist een complete afwijking van het verwachte beeld.
Bij het volgen van een serie ga je soms mee in het verhaal terwijl je weet wie de dader is alleen ligt de nadruk op het verhaal om toe te lichten hoe en waarom hij/zij de dader is. Bij andere series heb je iemand op het oog en is het plotseling iemand anders. Wanneer je een serie als die terug kijkt zul je merken dat er elementen zijn ingebouwd die eigenlijk je op het verkeerde been hebben gezet. Bewuste verhaallijn dus.
Na de climax moet je de klant in je verhaal wel meenemen naar de actiefase waarin de klant wel stappen gaat zetten, uiteindelijk eindig je het verhaal in een vorm van evaluatie.

 

Tip 2 – laat de uitingen in de verhaallijn meedoen

Wanneer je een duidelijk, goed en compleet verhaal hebt bepaald ontstaat de vertaling naar de verschillende media die je in de cross media strategie gaat inzetten. Dat betekent natuurlijk dat er kennis van de media nodig is om te weten wat er met het medium kan en hoe de klant met het medium om gaat.

  • online ads moeten passen in het verhaal en zorgen voor de goede call to action
  • berichten via sociale media moeten een element van het verhaal opnemen
  • advertenties moeten in de lijn van het verhaal worden opgemaakt
  • de website moet een duidelijke rol in de cross mediale aanpak hebben en een beeld van de verhaallijn

 

Tip 3 – pas het verhaal aan bij het publiek

Een goed verhaal met een goede opbouw moet wel aansluiten bij de wensen en behoeften van het publiek en dus ook de (potentiële) klanten. Neem als voorbeeld een speelfim die wordt gelanceerd, spreken verhaallijnen aan of niet, vaak is het aantal bezoekers wel een indicatie of het aansluit bij de behoefte van het publiek.

  • denk niet vanuit het product en de eigenschappen
  • gebruik de voordelen van het product
  • neem de klant als uitgangspunt, denk aan levensstijl, behoeften en toegevoegde waarde voor de klant
  • soms kunnen meerdere verhalen, gericht op een niche beter effect geven dan een algemeen verhaal voor een groot publiek
  • het verhaal moet aansluiten bij de behoeften van het publiek maar ook natuurlijk bij datgene wat je wilt en kunt zijn (branding, imago en identiteit moeten in balans zijn)
  • je kunt een verhaal ook samen met het publiek ontwikkelen, co-storytelling

 

Tip 4 – maak het verhaal tastbaar

Een verhaal hoeft niet complex te zijn. Denk alleen al aan thema’s als de lente, Kerstmis, Pasen, de zomer of “naar school”, zijn voorbeelden van de basis voor een verhaallijn die ook beklijft bij het publiek. Je hoeft niet veel uit te leggen of toe te lichten, de mensen meten waar je heen wilt en wat je wilt bereiken. Dat kan ook met verhalen die lokaal spelen, zeker als je natuurlijk je op de lokale markt richt. Wat is er belangrijk in je omgeving en hoe kun je daar een verhaallijn van maken. Je zult merken dat het aansluit. Let op dat je geen emotioneel nieuws als basis neemt. Dat kan juist tegen je werken.

 

Tip 5 – denk vanuit de UBR

De Unique Buying Reason. De reden waarom een klant een product koopt. Natuurlijk zal deze dicht tegen de USP’s aan liggen maar de benadering is net andersom. In het verhaal moet natuurlijk jouw toegevoegde waarde (of die van het product) helder worden. Dat is namelijk uiteindelijk de finale call to action, het aanschaffen van het product.

  • deel de informatie en de situatie door goed gebruik te maken van het verhaal
  • identificeer je UBR met de markt
  • deel de waarden van je merk en de merkbehoefte van je klant

Een verhaallijn is enerzijds relatief eenvoudig anderzijds moet het wel goed meelopen in het gehele cross media plan. Ergens een verhaal beginnen maar niet afmaken, een saai verhaal of een inconsistent verhaal zijn drie factoren die tegen je kunnen werken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven