Hoe maak je die? Een email versturen doen we dagelijks. Een email sturen met een rol in een cross mediale strategie dien we met regelmaat.
Natuurlijk staat het effect van een email in een cross media strategie ter discussie. De mail wordt niet geopend, niet gelezen of converteert niet meer. Recente cijfers wijzen anders uit. De email moet een toegevoegde waarde hebben voor de ontvanger en logisch in het geheel passen, dan is email nog steegs een instrument dat met relatief lage kosten voor succes kan zorgen.
Daarom hier een aantal tips en wat aandachtspunten om zo “de beste email ooit” te maken.
Voor het versturen
Voordat je gaat versturen moet je nadenken over de volgende punten:
- onderwerpregel
– houd een kopregel kort en krachtig, iets wat de lezer/ontvanger aanspreekt
– stel een vraag (moet wel ja op beantwoord worden)
– denk aan keywords - afzender
– naam van jou of het bedrijf, met korte omschrijving (2 a 3 woorden) - het retour mail adres
– kies voor een “menselijk” retour adres - welke lijsten ga je gebruiken
– denk aan een lijst met opt-in
– wees je bewust van de segmentatie in de lijsten met betrekking tot inhoud en bijvoorbeeld onderwerpregel
Belangrijke onderdelen van een email
Paar belangrijke elementen die je goed in beeld moet hebben bij het versturen van een email.
- de kopregel
– de eerste kopregel is het meest en best zichtbaar
– zorg voor een aansprekende kopregel, sluit aan bij de behoefte van de lezer - de sub-kopregels
– de kleinere kopregels geven de inhoud weer van de tekst eronder
– vaak vormen de onderwerpregel, de kopregel en de sub-kopregels de basis voor de keuze van de lezer om wel of niet door te lezen of te klikken - afbeeldingen
– aan afbeelding, statisch en bewegend, zeggen meer dan 1000 woorden
– de afbeelding moet wel overeenkomen met de kopregel er naast
– afbeeldingen moeten passen bij de beleving van de lezer/ontvanger en natuurlijk een relatie hebben met de inhoud - teksten
– schrijf wat de lezer wil lezen en niet wat de zender wil zeggen
– korte krachtige zinnen worden het best gelezen - afzender
– zorg dat er een afzender staat, de naam van het bedrijf, de naam van de zender, een korte omschrijving van de reden van het sturen
Welke content staat er in de mail
Een email stuur je bewust naar een bepaalde groep mensen. Meestal als onderdeel van een cross mediale campagne. De doelstelling van de mail is dus ook bekend.
Zorg dat de behoefte van de lezer en ontvanger het uitgangspunt is. Relevante content wordt sneller en vaker gelezen dan content die niet aanspreekt. Zorg daarom voor doelgerichte en klantgerichte inhoudelijke, goed geschreven en to-the-point teksten. Een email wordt gescand, vaak kort gelezen, je moet dus snel “scoren”.
- blog
– je wilt de ontvangers inhoud geven die dan weer leidt tot traffic - nieuwsbrief
– informeren over nieuwe ontwikkelingen, producten of diensten - mededeling
– er staat iets te gebeuren en je wilt je relaties daarover informeren, dat kan zakelijk en niet-zakelijk zijn
Wat moet er sowieso in een email
Een aantal elementen moet gewoon onderdeel van een goede email zijn:
- de call-to-action
– de call to action die je inbouwt in je email moet aansluiten bij de doelstelling die email heeft in de cross media strategie
– de call to action moet voor de lezer wel duidelijk en sturend zijn - het delen van de content
– geef mensen de mogelijkheid om de content gemakkelijk met anderen te delen; het is eenvoudig in te brengen en vergroot het bereik van je email; en een email die wordt doorgestuurd wordt beter gelezen
– plaats naast de button van het delen wel de tekst wat de lezer moet doen, dat vergroot de kans op het delen - meer informatie
– geef mensen de mogelijkheid om contact met je op te nemen
Denk nog even na
De volgende punten zijn deels al genoemd maar zijn belangrijk genoeg om nog te overwegen vooraf:
- mobiel lezen van email
– de email wordt steeds vaker gelezen via smartphone in plaats van laptop (laat staan desktop), dat betekent dat je daar wel rekening mee moet houden met de opmaak
– denk ook aan de toenemende snelheid waarin we emails scannen - doelstelling
– ben je bewust van de doelstellingen van de email en de rol van de email in de cross mediale strategie - timing
– denk goed na over het verzenden van de mail en welk moment je dat doet, minst goed is maandagmorgen en vrijdagmiddag
– het weekend is in groeiende mate succesvol, prive en zakelijk - ontvanger
– denk vanuit de ontvanger
– ken je publiek als je eigen partner - opmaak
– de opmaak van de nieuwsbrief moet aansluiten bij de klant, bij jou en de opmaak moet stimulerend voor actie zijn
– ga niet over 1 nacht ijs bij een sjabloon, test vooral varianten
Deze punten helpen je om je beste email ooit te maken.