Eén van de meest interessante presentaties op Monitoring Social Media bootcamp was die van Philip Sheldrake en ging over invloed. Volgens Philip is de manier waarop invloed wordt gebruikt in veel tools zware onzin omdat er geen relevantie en context wordt meegenomen. Onder andere Klout, SocialMention en Lijit berekenen invloedscores met functies die nietzeggende scores opleveren.
Zijn definitie van invloed is de mate waarin je erin slaagt om andere mensen op een andere manier te laten denken of doen. Hij gaat in zijn model uit dat er 6 influence flows zijn waarin invloed zich uit:
De meeste scoringsmodellen zijn gericht op de persoon die invloed uitoefent (influencer) terwijl deze gericht zouden moeten zijn op de invloed die je als organisatie in zijn geheel hebt.
Op een volwassen manier bepalen wat invloed is betekent het terugvolgen van de uiteindelijke invloed / actie naar de bron. Je moet dus de hersens en het gedrag van degene die bijvoorbeeld gekocht heeft gaan uitpluizen om erachter te komen hoe hij is beïnvloed en waarom hij die keuze heeft gemaakt. Dit laat zich niet door wat simpele followers en retweet metrics weergeven maar is een intensieve klus die traditioneel gedaan wordt door marktonderzoekers.
Zijn volledige presentatie is hier te bekijken: