Het is bekend dat mensen anders denken en dat de linker en de rechter hersenhelft anders functioneren. De ontwikkeling van de neuromarketing is dan ook als vanzelfsprekend te beschouwen. De psychologische aspecten die een rol spelen bij het bepalen van je marketingstrategie zijn eigenlijk verplichte basiskennis voor elke marketeer.
Mocht je als marketeer toch wat meer willen weten, hier wat basiselementen voor het vertalen van rechter en linker hersenhelft denkers voor de marketeer.
De basisgedachte
De linker hersenhelft
Kenmerkend voor de linker hersenhelft is dat links vooral logisch denkt en handelt.
- gericht op feiten en informatie
- denkt, leest en handelt vanuit realiteitswaarde
- is gestructureerd, plant en is geordend
- kennis en inzichten worden door links gestimuleerd
- voorkeur voor realiteit
De rechter hersenhelft
Kenmerkend voor de rechter hersenhelft is de emotionele manier van denken en handelen.
- ziet afbeeldingen en koppen
- focus op creatieve aspecten
- denkt vanuit dromen en eigen voorstellingen (snelle beeldvorming)
- kan soms rommelig zijn
- houdt van fictie
- de creatieve aspecten van storytelling spreken rechter hersenhelft aan
Over het algemeen kun je stellen dat de rechter hersenhelft het eerst iets waarneemt, daar een beeld bij heeft en letterlijk op basis van dat beeld de linker hersenhelft stimuleert. Deze komt dan in actie en verzamelt de informatie en vormt vervolgens een oordeel. Dit gaat in een fractie van een seconde maar geeft wel een beeld.
Hoe kijken we televisie?
Links
- de praktische invulling en gebruik van het product en dienst wordt naar gekeken
- focus op product in plaats van randverschijselen
- ziet geen bekende Nederlanders, zoekt naar functioneren
Rechts
- kijkt of er een verhaal te herleiden is uit de commercial, denk aan plot, climax en lijn
- probeert te kijken naar creatieve aspecten
- analyseert of er momenten van verrassing in zitten die blijven hangen
Hoe kijken we naar een advertentie in een magazine?
Links
- ziet het product
- zoekt naar de praktische invulling
- voorbeeld: bij kleding zoeken naar de functionaliteit van de kleding
Rechts
- probeert de creatieve invulling van het product te zien
- wat is de artistieke invulling
- voorbeeld: bij kleding welke varianten zijn er en welke kleuren zijn er
Hoe kijken we naar billboards?
Links
- wat is het
- wat kost het
- wanneer is het
- wat heb ik er aan
- een zakelijk billboard met alleen de noodzakelijke informatie
Rechts
- verrassende elementen trekken de aandacht
- een bewegend digitaal, gekleurd board trekt aandacht
Hoe kijken we online?
Links
- gerichte informatie
- facts
- vaak beter om een paid-search campagne in te zetten
Rechts
- zorg voor creatieve aanpak
- veel foto’s en korte teksten
- delen via vele sociale media
- real time bidding is zeker een goede mogelijkheid, denk wel aan de invulling van de online advertising
Het is een aantal tips waar je rekening mee kunt houden in de uitwerking van je eigen marketingstrategie.