Een merk is een “associatie in het denken van de klant”. Als marketeer zijn we dus enerzijds afhankelijk van het denkpatroon van de klant en anderzijds kunnen we het denkpatroon sturen.
Wanneer we vanuit de theorie kijken naar de stimuli voor een klant dan zien we dat dat verschillende factoren zijn zoals:
- externe communicatie
- referentiegroepen
- cultuur
- sociale omgeving
- invloeden van buiten
Deze stimuli zijn door het ontstaan van de online mogelijkheden toegenomen. De snelheid en mogelijkheden om mensen bewust of onbewust te beïnvloeden zijn in aantal en intentie gestegen. Denk alleen al aan de invloed die verschillende sociale media hebben en kunnen hebben op ons denken over producten en diensten.
Mede door deze externe ontwikkelingen en de grotere impact van referenties online is de term “merk bouwen” of brand awareness complexer geworden voor de marketeer. Daarom een 7-stappen model om een merk te bouwen.
Stap 1 – laat het merk zien
Door gebruik te maken van een pakkend logo of beeldmerk en deze consistent op meerdere relevante plekken te laten zien ben je meer zichtbaar en herkenbaar en blijft het merk steeds vaker hangen bij de doelgroep.
Zorg wel dat de eerste indruk meteen de indruk is met impressie. Je maakt de eerste indruk immers maar één keer.
Stap 2 – blijf contact houden
Deze stap gaat met name over het zichtbaar blijven voor de doelgroep en daardoor het contact houden. De stijl van het merk en de content die je rond het merk gebruikt bepalen de waarde voor de klant. Deze moet ook consistent zijn om de merkwaarde voor de klant op te bouwen. Hoe vaker we iets zien of herkennen, vanuit een positieve invalshoek, draagt dat bij aan stijging van de warde van het merk.
Denk hierbij aan:
- uitstraling
- sociale context van het merk
- content rond het merk (van gebruik van kleuren tot en met teksten)
Stap 3 – straal zelfvertrouwen uit
Alle marketeers vertegenwoordigen wel een merk. Niet alle marketeers vertegenwoordigen zogenaamde A-merken. Het maakt niet uit welk merk je vertegenwoordigt, je moet wel voor dat merk staan en dat uitstralen.
Wees je bewust dat niet iedereen een fan van je merk is maar laat je daar niet door uit het veld slaan. Door sociale media en merken is de openheid van een merk gestegen en dus ook de mogelijkheid voor mensen die je merk niet goed vinden om te reageren. Door de zekere uitstraling en dus reactie houd je vast aan de waarde van het merk. Dat zal juist de aanhangers bevestigen en versterken in de keuze of de keuze die nog gemaakt moet worden.
Stap 4 – wees consistent
Het woord consistent is eerder genoemd in de stappen van dit model. De consistentie gaat verder. Elke marketeer zet meerdere kanalen in om klanten te werven en houden. Deze verschillende kanalen bevatten content en beeld. Deze beelden en content vormen weer de inhoud voor het merk en de waarde. Alle kanalen moeten dus dezelfde lading en consistent invulling hebben ten aanzien van de uitstraling van het merk. De kracht van de boodschap zit in de herhaling.
Stap 5 – heldere en duidelijke taal
Vaak te zien: complexe en inhoudelijke content. Dat is nu precies waar een klant, in eerste instantie, niet op zit te wachten. De inhoud komt later. De klant verwacht heldere toelichting, Schrijf en praat in die taal die de doelgroep begrijpt. Schrijf wat de klant wil horen en niet wat jij als marketeer wilt zeggen.
Stap 6 – onderscheid jezelf
Analyseer wat en hoe de anderen het doen. Anderen zijn zowel concurrenten alsook spelers uit andere branches die succes hebben. Leer van je concurrent en van anderen. Zorg dan daarna dat je je onderscheid van die concurrenten.
- vertel waarom je het beste bent
- communiceer op een andere manier
Laat het merk het onderscheid uitstralen.
Stap 7 – communiceer direct
Door de vele offline en online mogelijkheden is het sterk om je “merk” te laten praten en meedoen in gesprekken en discussies. Maar ook het direct uitnodigen van klanten is een vorm van communiceren. Laat je merk op deze manier leven en stijgen in waarde. Bij Donald Duck bijvoorbeeld hebben de meeste hoofdrolspelers in het magazine een eigen account op sociale media waardoor ze als stripfiguur direct communiceren met de doelgroep.
Met de stappen uit dit model kun je je merk bouwen of nog steviger neerzetten.