Veel voorbeelden en cases in de marketingliteratuur en de marketingbijeenkomsten gaan over ondernemingen die vaak toch een groter budget hebben en met meerdere marketing specialisten werken. Dan is het voor de ZZP’er en de kleinere MKB’er vaak behelpen. Het is lastig om de vertaalslag te maken van die voorbeelden vanuit een grotere context naar het concreet invullen voor je eigen situatie. Toch is dat wel mogelijk. Vanuit de grotere voorbeelden moet je de essentie halen die je voor jezelf gaat gebruiken.
Tip 1 – Laat je niet verleiden
Je hebt een bepaalde richting gekozen door het vaststellen van de strategie. De strategie is natuurlijk geen vast gegeven maar een dynamische richting waar je als ondernemer heen wilt. Toch moet je je doelstellingen en strategie als leidraad volgen en je niet door elke ontwikkeling, mogelijkheid en nieuwe innovatieve manier van marketing bedrijven laten sturen.
Door de vele veranderingen gebeurt er veel. Natuurlijk moet je als marketeer en ondernemer flexibel zijn. Echter het gedrag van de klant verandert niet opeens in een ander gedrag. Veranderingen kosten nog altijd tijd. Het is dus wel goed om innovaties te monitoren, het is minder goed om op elke verandering in te spelen.
Tip 2 – Identificeer je klantgroep
Zorg ervoor dat je een duidelijk beeld hebt wie je klanten moeten worden of zijn. Dat ligt voor de hand. Echter het goed maken van een beschrijving van de doelgroep, met een goede mate van zorgvuldigheid en precisie, zorgt dat je weet waar je je peilen op moet richten.
- geef een zo exact mogelijke beschrijving van de doelgroep, hoe meer details hoe beter
- target en focus je op deze omschrijving
- het is als ondernemer ook goed om te weten wie je niet als klant wilt (natuurlijk mag iedereen klant worden, je legt wel de focus op een kerngroep)
Tip 3 – Van anderen leren
Meestal wordt in een ondernemingsplan of marketingplan gewerkt met een analyse van de markt. Vaak zien we dan het vijfkrachtenmodel van Porter verschijnen. We analyseren dan de concurrentie:
- wat doen zij en wij niet
- waarom gaan klanten daar naar toe en niet naar ons
Analyseer naast de vaak bekende concurrenten ook eens spelers die als doelgroep dezelfde klant hebben maar niet direct een concurrent zijn. Wat kun je van die spelers op de markt leren? Online interactie met klanten ontwikkelen en klanten nurteren kan geleerd worden van bijvoorbeeld bol.com en Coolblue. Winkels offline starten kunnen we leren van Neckerman en Futurumshop. Mogelijk niet vergelijkbare bedrijven en uit andere branches, Toch doen deze ondernemingen het iets anders dan de andere spelers op de markt en zijn succesvol.
Tip 4 – Optimaliseer de website
We zien steeds vaker dat de website een belangrijke rol speelt in de klantreis van de klant. Het is belangrijk om te bepalen wat die rol is:
- verkopen
- interactie
- content delen
- informatie
- …
Wanneer de rol van de website helder is, vul deze dan zo optimaal mogelijk in. Denk alleen al aan de volgende punten:
- logische opbouw van de website
- kan de bezoeker zien waar deze is in de website
- sluit de content aan
- spreken de koppen en foto’s aan en zijn deze relevant
- laat de contact informatie duidelijk zien
- zorg voor een begrijpelijke call to action
Tip 5 – Gebruik relevante content
Content is niet weg te denken en belangrijk voor het succes. We constateren wel dat er steeds vaker content wordt geplaatst waar een bezoeker niets mee kan, er is dus content en er is dus content.
- houd de content actueel
- zorg voor een goede uitstraling
- laat de content duidelijk een onderdeel zijn van de gehele context
- laat de content relevant zijn voor de ontvanger en lezer (schrijf dus wat hij wil lezen en niet wat wij willen zeggen)
De content staat met regelmaat als een willekeur op een website, een speciale plek voor de content maakt het voor de bezoeker weer overzichtelijker.
Tip 6 – Sociale media gaat over mensen
Ken je klant en weet op welke sociale media deze actief is. Dat zijn eigenlijk de basisvoorwaarden voor het gebruiken van sociale media. Natuurlijk moeten de volgende elementen er ook zijn:
- tijd om de media te vullen en bij te houden
- zorgen voor reacties op vragen en opmerkingen van klanten
- content om te kunnen delen
- aansluiting bij de cross mediale strategie
Deel informatie die leuk is om te weten en die noodzakelijk is om te weten. Varieer met teksten in het speelveld van het product maar informeer de klanten ook over het product. Denk aan de rol in de cross mediale strategie en zorg dan voor de juiste call to action.
Deze 6 tips geven je op hoofdlijn wat handvatten om succes te boeken.
Meer weten? Volg de training van een dag over het ontwikkelen van een strategie en het schrijven van een plan. Met succes je eigen strategie ontwikkelen