Tips voor de “over ons” pagina

De pagina die de minste aandacht krijgt op een website is de pagina die over onszelf gaat. Deze pagina krijgt doorgaans de tab of benaming van “over ons” of “about”. Toch is het een pagina waar bezoekers op je website zoeken naar een bevestiging, een zekerheid, een teken van leven, een stukje vertrouwen en een betrouwbare uitstraling.

Als we weten dat deze pagina zoveel wordt bezocht is het niet goed dat we er geen aandacht aan schenken. Ruim 25% van de mensen die niet voldoende aangrijpingspunten vinden op de website stoppen alsnog met het verder zoeken of het plaatsen van een order. Een aantal tips over de inhoud die deze pagina verbeteren en de conversie verhogen.

 

Vertel je verhaal

Mensen lezen graag verhalen. Mensen horen graag hoe anderen het doen. Analyseer eens een gemiddelde bijenkomst of samenkomst van een aantal mensen. Luisteren naar elkaars verhaal is een drijver voor een waardering van die avond.

Op de pagina die over jou en jouw bedrijf gaat ligt het voor de hand dat je ook het verhaal vertelt over jou en jouw onderneming.

  • wie is die persoon achter de onderneming
  • wat drijft jou om dit te doen, waar komt de inspiratie en stimulans vandaan

Welke elementen helpen dan om het verhaal te vertellen:

  • beschrijf de why, how en what
  • geef de ontstaansgeschiedenis weer
  • wat is je drijfveer
  • wat is je missie, visie
  • hoe produceer je je producten
  • wat vind je belangrijk in het leven en de maatschappij en welke rol speelt jouw bedrijf daar in
  • wat is de cultuur van de organisatie

Je moet deze punten niet als een checklist zien maar als een handvat om het verhaal goed neer te kunnen zetten.

 

Toon afbeeldingen

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Foto’s spreken tot de verbeelding. Het is wel belangrijk om die foto’s te laten zien die authentiek zijn en die passen bij het verhaal dat je vertelt.

  • laat mensen uit de organisatie zien
  • plaats een foto van jezelf
  • zorg voor beweging, portretten kunnen een te statisch beeld geven
  • varieer de foto’s regelmatig
  • geef aan hoe de productie van het product gaat
  • laat foto’s uit de dagelijkse praktijk zien

 

Maak een video

Naast de foto’s en andere afbeeldingen is het plaatsen van een video een goed instrument om de verhaallijn en daarmee “wie wij zijn” weer te geven.

  • laat de mensen van de onderneming aan het woord
  • je moet zelf ook voor komen in de video
  • als het kan ook klanten het woord laten voeren
  • geef de sfeer en de cultuur binnen de organisatie weer
  • heb je meerdere verhalen maak dan meerdere video’s, probeer niet alles in 1 video te stoppen

 

Geef je merk een gezicht

Wanneer je een merk bent of wilt zijn dan werk je met een logo en andere marketinginstrumenten om het merk te laten landen bij de afnemer. Een merk is an sich niet aan het veranderen maar wel de toepassing in de praktijk. Oorzaak is de mogelijkheden die iedereen heeft om online iets te roepen. Een merk is immers “een associatie in mijn denken”. Dat denken wordt steeds vaker beïnvloedt door mensen onderling. Met het geven van een gezicht aan het merk maak je het merk meer benaderbaar.

  • gezicht moet aansluiten bij merkwaarde
  • het gezicht moet ook aansluiten bij beelden en video en natuurlijk ook de verhaallijn

 

PR en testimonials

Op de “over ons” pagina is het niet vreemd wanneer je reacties van anderen laat zien. Deze vorm van “social proof” geeft een extra impuls aan de bezoekers van de “over ons” pagina. Zij vinden de bevestiging van de redenen waarom ze de pagina bezoeken.

  • koppel hier actuele berichten van de sociale media die je inzet
  • plaats berichten van mensen die je hebt ontvangen
  • plaats berichten die door media zijn geplaatst, vergeet niet de datum en bron te vermelden

 

De footer

Op elke pagina Het meest onderschatte element van een pagina in een website, laat staan de “over ons” pagina. Wanneer een bezoeker door de pagina scrollt dan komt deze zeker uit bij het einde. Daar bevindt zich de footer zoals we weten. Deze footer wordt nagenoeg altijd gelezen.

  • plaats de juiste informatie
  • herhaal de afbeeldingen en de video (kleiner formaat)
  • plaats de links naar de sociale media
  • geef de contactgegevens nog een keer

Met deze tips kun je kijken naar je eigen website en analyseren wat aan deze pagina beter kan. Het is geen wet die hier is omschreven en creativiteit maakt de invulling weer anders. Het zijn wel punten waar je over na kunt denken om de invulling te verbeteren.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven