Het bouwen van een website vraagt om veel inhoudelijke kennis en technische inzichten. De technologische mogelijkheden ontwikkelen zich in snel tempo dus ook de mogelijkheden die er zijn om in een website op te nemen.
Naast de technologische mogelijkheden is de rol van de website in de cross media strategie ook een factor die mee genomen moet worden in het bouwen en samenstellen van een website. Een goede briefing bestaat daarom uit meerdere elementen. Met deze 6 elementen die essentieel zijn voor een goede website geven we een handvat voor een degelijke briefing en is de kans weer groter dat je vanuit verschillende perspectieven denkt.
Design en navigatie
De wereld bestaat uit mensen die clicken, zappen, browsen en grazen. Ons geduld is sneller op, we willen sneller informatie en resultaat.
Zo ook op een website. De verblijfsduur neemt over het algemeen af. De bezoeker zoekt iets en wil snel een antwoord.
- denk bij het bouwen van een website vanuit het gedrag van een bezoeker
- stel de efficicency centraal
- de navigatie op de website moet snel helder en duidelijk zijn, mogelijk zelfs centraal geplaatst
- als een bezoeker een aantal stappen moet doorlopen (zoals bij een webshop) zorg dan dat het proces duidelijk is en snel doorlopen kan worden
- wees eenduidig en consistent in de gehele website (gebruik bijvoorbeeld 1 logo en plaats die op meerdere pagina’s)
- monitor de resultaten en het gedrag op de website, pas op basis van de resultaten de opbouw en inrichting van de website aan
Content
Zorg dat die informatie die een bezoeker zoekt op de website staat. Simpel denk je.
Onder content verstaan we alle tekst en inhoud die wordt gebruikt in boodschappen en meldingen. Denk hierbij aan zowel de meer commerciële teksten alsook de inhoudelijke tejsten.
- content bepaalt mede het succes voor SEO resultaten
- de content is bepalend voor de inhoudelijkheid van de website
- content moet aansluiten bij de verwachtingen van de klant
- content kan dus meerdere betekenissen hebben
De content op de website kan dus meerdere doelstellingen hebben, wil je kennisleider zijn of wil je dat een klant snel een antwoord vindt? Hierbij is de eerder genoemde rol die de website heeft in de cross media strategie weer belangrijk.
Website die responsive is
Vaak komen we websites tegen die niet “mobiel-vriendelijk” zijn. Het gedrag van een bezoeker van een website komt niet meer alleen via laptop (soms nog desktop) maar veel vaker via mobiele devices zoals tablet of smartphone.
We moeten ons ook realiseren dat een smartphone en een tablet beide een ander gedrag weergeven van de bezoeker op een website. Dat betekent dat ook hier over nagedacht moet worden bij de bouw van een website.
- responsive website passen zich aan aan het device waarop de website wordt geopend
- adaptive websites zien er ook nog anders uit op de verschillende devices en laten overtollige informatie op een smartphone weg om nog beter in te kunnen spelen op het snelle gedrag van een bezoeker
Integratie van sociale media
Op welke sociale media zijn je bezoekers en klanten ook actief? En ben je zelf natuurlijk ook actief. De zogenoemde “social proof” is een succesfactor die niet onderschat moet worden.
- geef aan dat je ook actief bent op sociale media
- laat mensen je volgen op die media
- gebruik sociale media om in te tekenen, in te schrijven of in te loggen
- het bereik van een boodschap is via het delen op sociale media vele malen groter
- je kunt inspelen op een meer individuele benadering waardoor de beleving groter is
De performance van de website
De website moet vanuit de technologische mogelijkheden optimaal gebouwd worden.
- houd rekening met grote down loads, wil je die wel of niet
- denk aan de wijze waarop de bezoeker de website bezoekt, supersnel netwerk of 3G
- de bezoeker is ongeduldig en wil gewoon snel de informatie die hij zoekt
- een pauze bij het opbouwen van de website betekent dat een bezoeker de website direct verlaat nog voordat hij iets heeft gezien
Website statistieken
Het analyseren van de webanalytics van je website geeft je informatie over de performance, het gedrag van de bezoeker en de reden waarom delen van sites beter of minder goed worden bezocht. Zonder analytics kun je een website niet optimaliseren. Naast Google zijn er meerdere kpi’s te bepaken:
- hoeveel is er verkocht
- aantal aanmeldingen voor een nieuwsbrief
- de routing van de pagina’s
- download van content
- aantal mensen dat vanuit de website via sociale media gaat volgen
Zo zijn er nog veel meer te bedenken. Elke ondernemer of marketeer kan kpi’s bepalen die het succes meten van de website. Op deze kpi’s kun je sturen en de website optimaliseren.
Het bouwen of inrichten van een website doen we niet dagelijks. Er gaat veel geld in om. Het kost veel tijd als er een nieuwe website moet komen. Neem dan de tijd om te kijken hoe je deze elementen gaat invullen.
Is de website werkend, neem dan de tijd om zeer regelmatig de statistieken te bekijken en de performance van de website te verbeteren.