Een factor die belangrijk is bij het converteren van een bezoeker naar een klant is het vertrouwen die door een bezoeker wordt ervaren en de betrouwbaarheid van de eigenaar van de website of webshop. We kunnen als marketeer veel geld investeren in het vergroten van de traffic, zorgen voor de optimale conversiemogelijkheden in alle kanalen, inzetten op de juiste manier van de call to action, in 1 aspect zijn we niet leidend. De zogenaamde social proof. De essentie van social proof is ‘anderen dan jijzelf laten vertellen dat het goed is”.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat wanneer je social proof instrumenten inzet, de conversie met tientallen procenten stijgt.
Wat is ‘social proof’?
‘Social Proof’ is gebaseerd op het door anderen laten vertellen wat de toegevoegde waarde is. Het sociale aspect zit in het element dat te maken heeft met het beïnloeden van en door mensen zelf.
Onze invloed zit hem daarin dat we er over denken hoe we dit sociale aspect kunnen benadrukken of stimuleren. Daarom de vormen van social proof die we bespreken:
- de wet van de grote getallen
- beïnvloeding door en met social media
- beoordelen met behulp van ranking en rating
- meningen van experts
- testimonials gebruiken
De wet van de grote getallen
Door via de eigen media, offline en online, vaak te roepen dat veel mensen er gebruik van maken:
- de Telegraaf heeft lang gewerkt met “meer dan 1 miljoen lezers”
- hamburgerketen McDonalds door te melden dat er duizenden hamburgers zijn verkocht
- reisaanbieder booking.com geeft aan dat er al enkele kamers zijn verkocht
- fondsenwervers geven aan hoeveel projecten er zijn uitgevoerd en hoeveel leden daaraan hebben meegewerkt
Deze grote aantallen geven ons:
- het gevoel dat het goed is
- de indruk dat als anderen het ook doen het voor ons ook geschikt is
Dat geeft een extra impuls. We zijn als mens immers een kuddedier. Cialdini schrijft er een goed boek over, neuromarketing trekt onze aandacht. “Kijk omhoog en mensen gaan meekijken; zeg dat je iets ziet en er zullen nagenoeg geen mensen zijn die dat wat jij ziet niet zien (men durft het niet toe te geven). De wet van de grote getallen.
Wat kun je zelf doen:
- meld een aantal tevreden klanten
- geef aan hoeveel winkels het product verkopen
- geef aan hoeveel producten je hebt verkocht
Beïnvloeding door en met social media
Naast de website is het vaak goed om ook een pagina op een social medium te hebben. Bijvoorbeeld Facebook. Zorg ervoor dat vanuit beide omgevingen, zowel de website alsook de facebook pagina, een verbinding ligt. Meld die link ook. Bijvoorbeeld op de website: “like ons op facebook” met het icoon van Facebook. De kans dat tevreden mensen daar op clicken is groot.
Zo is het ook mogelijk om het aantal volgers dat je hebt ook te vermelden bij het Facebook logo op de pagina. Die indicatie versterkt het “moeten” gevoel bij de bezoeker. Op Facebook moet je dan zorgen voor de interactie tussen de verschillende klanten.
Dat doe je door:
- het gebruiken van viral technieken
- plaats een hashtag (#) voor je product
- denk er over wanneer je een post plaatst, vaste momenten in de week bijvoorbeeld
- let op wie de volgers zijn van je concurrentie, dat kun je zien
- gebruik tools vanuit het marketing automation denken
Beoordelen met behulp van ranking en rating
Om de betrouwbaarheid te vergroten en het vertrouwen te verbeteren is het ranken en raten van producten en diensten een factor die aandacht vraagt.
- laat mensen zeggen wat ze van je vinden
- van je service, van je levertijd, van je klantenservice etc
Ranking en rating geven vertrouwen maar ondersteunen ook een betere vindbaarheid.
Op onze markt zie je grotere online spelers zoals mantel.com, futurmshop, coolblue en vele anderen, klanten stimuleren om een ranking en/of rating te geven.
- vraag mensen om een reactie, stimuleer ze
- mail klanten na een aankoop
Meningen van experts
Wanneer een expert, bekende persoonlijkheid of ander mens met aanzien een reactie geeft zal dat altijd voor beweging zorgen.
- let op de kwetsbaarheid van een expert of bekende persoonlijkheid
- vraag experts om een mening
- je kunt ook een mening kopen, zorg er voor dat er wel transparantie is dat het een gekochte mening is
Testimonials gebruiken
Laat je klant aan het woord. Tekst en foto aanleveren en plaatsen op de website. Veel meer valt daar niet over te zeggen. De reden dat we het niet vaker gebruiken komt voort uit het gegeven dat de meeste marketeers nooit met klanten praten. Nu is het een mogelijkheid voor elke marketeer om dus contact met de klant te leggen.
De mensen voor jou het woord laten doen werkt altijd. Je moet er als marketeer bewust mee omgaan om de klanten te laten participeren.