Om producten en diensten met succes te positioneren zijn er 3 elementen die voor een marketeer het succes bepalen:
- het verkoopkanaal
- je klant
- de concurrentie
Wanneer je deze 3 elementen goed in kaart hebt gebracht kun je keuzes maken die leiden tot een succesvolle positionering. Het in kaart brengen van deze 3 elementen kan je een paar weken tijd kosten maar succes levert het zeker op.
De concurrentie
We communiceren meer dan we zelf soms weten. Dus ook onze concurrenten. Ook zij zijn actiever offline en online met communicatie dan ze zelf weten. Dat betekent dat we moeten erkennen dat er door veel spelers op 1 markt ook veel wordt gecommuniceerd. En dat allemaal om de gunst van de klant te winnen.
Wees uniek
Op basis van verschillende creatieve concepten en kennis van bijvoorbeeld neuromarketing, ligt de “me-too” communicatiestrategie op de loer. Natuurlijk kun je leren van de wijze van communiceren door een concurrent. Als het voor hem succesvol is kan het ook succesvol voor jou zijn. Te letterlijk een kopie maakt brengt juist je unieke positionering in gevaar.
Differentieer
Verschillende klanten met verschillende behoeften in verschillende markten hebben op verschillende momenten behoefte aan voor hen op dat moment relevante informatie. Dat betekent concreet dat het differentiëren van de benadering van klanten essentieel is voor het succes van de marketing- en communicatiestrategie. Onderscheid jezelf op die wijze van de anderen. Als je je wilt onderscheiden in de markt dan kun je niet dezelfde toegevoegde waarde claimen als de anderen in de markt.
Communiceer duidelijk
We schrijven vaak wat we willen zeggen en denken niet vanuit de klant. Dat laatste betekent dat we schrijven wat de klant wil horen. Kort, bondig en efficiënt. Door het gedrag van clicken, zappen, grazen en browsen is de tijdspanne om informatie op te nemen kort geworden. In die korte tijd moeten we duidelijk maken wat we willen.
Analyseer de communicatie van de concurrentie
In traditionele plannen zien we vaak het 5-krachten model van Porter om de concurrentie te analyseren. Dan gaat het meestal niet over de wijze van communiceren. Kijk goed wat je grootste tegenspelers offline en online inzetten en uitvoeren vanuit de marketing- en communicatiestrategie. Probeer de cross mediale aanpak van anderen te begrijpen.
- welke media wordt ingezet
- zie je verschillen en overeenkomsten
- zou je groepen kunnen aangeven
- waar zit de call to action
Elke marketeer moet naast het contact hebben met klanten ook de belangrijkste spelers in de markt voortdurend volgen.
Ontdek nieuwe mogelijkheden
Door het veranderend speelveld van technologie zien we meer en andere vormen en technieken om klanten te werven en behouden. Wees alert en zorg dat je experimenteert met die nieuwe vormen.
Samenvattend
Het is niet altijd mogelijk om voortdurend de concurrentie voor te zijn. Toch moet je als marketeer die flexibiliteit hebben. Het maken en hebben van een plan is als een zeiler. Bij meer of minder wind dan verwacht zul je moeten bijsturen en mogelijk je strategie moeten aanpassen.