Marketing campagnes worden complexer. Mensen gebruiken media anders, er worden meer verschillende soorten media gebruikt, de media worden op verschillende momenten gebruikt en het gedrag van mensen is door de media meer wisselend geworden dan met minder media.
Dat maakt dat marketing campagnes beter en meer gestructureerd ingezet moeten worden. Dat vraagt iets van de marketing manager en van de anderen die betrokken zijn bij die campagnes.
Zorg voor een goed plan
Het is niet zozeer dat wordt geadviseerd om een enorm plan te gaan schrijven. Wat dat betreft zijn we tegen de ouderwetse manier van het schrijven van plannen. Het gaat er om dat je onder weet:
- wat zijn mijn doelstellingen
- wie is mijn klant
- wat is de klantreis
- welke media en middelen kan ik gebruiken
- op welke momenten ga ik die inzetten
- wat wil en kan ik dan meten
Dat is de basis voor succes.
Kijk naar anderen
Er staan bewust niet, analyseer de concurrenten. Concurrentie komt immers anno nu uit vreemde hoeken. Als je je klant kent met de klantreis, kijk dan op de markt welke andere spelers dezelfde klanten bedienen en op welke manier zij communiceren met de klant.
- het is van belang dat je begrijpt hoe klanten reageren
- het is goed om te weten hoe anderen media gebruiken, leg da focus dan op de digitale media
Denk aan je SEO strategie
Organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten (SEO en SEA) zorgen voor vindbaarheid online. Je bent immers 1 van de velen oniine en de bezoeker moet je wel kunnen vinden.
De focus op organische resultaten ligt het meest voor de hand. Het gaat dan om de wijze waarop je zelf omgaat met de eigen content en weergave:
- zorg voor vindbaarheid in teksten
- zorg voor kennis van SEO
- let op de woorden
- denk aan de frames waarin je werkt
Omdat de logaritmen voor zoekmachines vaak wijzigen is het aan te raden om hiervoor samen te werken met een bureau of te zorgen dat je altijd up-to-date bent en blijft.
PPC
Pay Per Click. Adverteren online kun je sturen op budget of aantal clicks. Daarmee kun je in elk geval het budget sturen van je campagne.
- zoekwoorden gebruiken
- herkomst achterhalen is mogelijk
PPC voor mobiel
Mobiele communicatie en mobiele verkoop neemt hand over hand toe. Als mobiel onderdeel uitmaakt van je plan kun je ook hier gebruik maken van de PPC voor mobiel.
Herkomst en gebruik van media, wie er klikt en van waaruit iemand klikt is dan te herleiden. Met deze informatie kun je de plannen beter sturen en aansturen.
Gebruik Behaveriol Tartgetting
Op basis van zoekgedrag online door klanten en potentiële klanten pas je online advertising aan. “De kracht van de boodschap zit in de herkenning” is een basisprincipe voor deze manier van marketing. Je valt weer op, de klant herkent het product of de dienst en de acties of reacties erop zijn volkomen meetbaar en traceerbaar.
Content
Het gebruiken van de juiste en goede content ligt voor de hand. Het ligt echter zo voor de hand dat de marketeer er eigenlijk niet over nadenkt.
- is de content op SEO technieken geschreven
- sluit de content aan bij de rol van het medium en de plaats van het medium in de klantreis
- sluit de content aan bij de behoefte van de klant
- heeft de content een duidelijke call to action
Het zijn een paar elementen waar je bij content in een marketing campagne over na moet denken en bewust mee om moet gaan.
Social media gericht gebruiken
Het woord social media op zich zegt natuurlijk niets. Het is een buzz woord met vele betekenissen en invullingen.
- welke sociale media specifiek gebruikt de klant
- welke media ga je zelf inzetten
- wat is het doel van het sociale medium
- hoe ga je meten
- wat is de rol van de sociale media in de klantreis
- wat doet een klant in dat specifieke sociale medium
Deze vragen kun je plaatsen bij de verschillende sociale media. We praten vaak direct over Facebook of LinkedIn en vergeten dan de mogelijkheden, kracht en aanwezigheid van onze doelgroep op bijvoorbeeld youtube, instagram en pinterest.
Het zijn 8 basistechnieken. Als je een paar van deze technieken gebruikt in je eigen campagne zul je zien dat het resultaat verbetert. Succes.