Contenttips voor het werven van nieuwe klanten

Met content nieuwe klanten werven is niet vreemd. We moeten als marketeer wel rekening houden met de inzet van de juiste media. Vaak is de context waarin de content een rol speelt belangrijker dan de content zelf.

In deze blog kijken we naar het proces om klanten te werven en gaan we ervan uit de de juiste media ingezet worden.

 

Tip 1 – weet wie de nieuwe klant is

Het kennen van je potentiële klanten is essentieel voor succes op langere termijn. Bij content staan een aantal vragen centraal:

  • wat wil de klant kopen
    – vaak koopt de klant niet het product of dienst maar vaker de beleving en experience er omheen
    – de content moet dan meer gaan over die experience dan over het product zelf
    – nog beter is om te weten wat de exacte reden van de aankoop is, deze informatie is te herleiden uit de reden van aankoop van huidige klanten
  • waarom kopen ze
    – op basis van welke informatie kopen klanten
    – wat is de drijfveer om over te gaan tot aankoop, in de basis hebben we primaire drijfveren als angst, hebzucht en ambitie om producten te kopen
  • welke content trekt ze aan
    – welke woorden of teksten zijn belangrijk voor de klant
    – deze woorden trekken de aandacht van de klant en kan daardoor de eerste aanzet zijn tot koop

 

Tip 2 – Wat wil de klant met de content

De doelstelling van de klant zal natuurlijk in lijn moeten liggen met de doelstellingen die je zelf hebt met de marketingstrategie (als het goed is is die namelijk uit de klant voort gekomen). De content is dan weer een onderdeel van de marketingstrategie. Wat wil je bereiken:

  • aantrekkingskracht
    – gebruik een viral, door het verspreiden van de viral kan de aantrekkingskracht van die content voor de klant stijgen
    – denk ook aan het inzeten van PR in die media die door klant worden gelezen
  • iets leren
    – zorg dat je een autoriteit bent op het vakgebied, laat dat zien door de content
    – geef de extra inhoudelijke waarde aan klanten
  • iemand aanzetten tot actie
    – verzamel informatie voor een vervolg zoals email adressen
    – geef aandacht aan de verkoop
  • traffic genereren
    – geef aandacht aan nieuwe klanten en trek hen naar de website
    – laat het aantal backlinks toenemen

 

Tip 3 – combineer de content met de doelen

Leg een link tussen de doelen (wat wil de klant met de content) en de aanpak of het concept. Een paar voorbeelden:

  • iets leren
    – bedenk een concept die mensen laat nadenken, laat de hersenen in beweging komen
    – de content is dan inhoudelijk goed
    – de content lost daadwerkelijk een probleem op
    – zorg dat de content gedetailleerd, juist en kwalitatief goed is
  • een bepaald onderwerp
    – koppel dit onderwerp aan content uit diverse bronnen
    – deze externe content kan voort komen uit actualiteit, trends of is nieuwswaardig
    – laat het nieuws connecten, ga het niet herschrijven of aanpassen
  • storytelling of case studies
    – koppel de content aan een verhaallijn, die hoeft niet altijd heel uniek of bedacht te zijn, denk aan Pasen, Kerst of de vakantieperiode. Deze drie voorbeelden leveren al verhalen genoeg op
    – de beste content is een verhaallijn op basis van eigen echt gebeurde verhalen; dan gekoppeld aan een algemeen thema, dat werkt goed
    – koppel het verhaal aan realistische situaties en voorbeelden die uit andere bronnen komen

 

Tip 4 – gebruik emotie in de content

Veel content is geschreven zonder een emotie toe te passen. Mensen zijn juist gevoelig voor een persoonlijke touch in de content. Bij alle vormen moet het wel passen in de strategie, bij jou als mens en bij de klant. Denk onder andere aan:

  • humor: laat de lezer lachen en vrolijker worden
  • angst: geef de lezer angst, als je wachtwoorden niet verandert is de kans op een digitale inbraak groter
  • waardering: geef de lezer een blijk van waardering, vaak is dat een reden tot doorlezen
  • geschokt: maak het onverwachte waar
  • verdriet: een vleugje sentiment is nooit weg in content
  • frustratie: laat duidelijk zien waar jouw punt van frustratie zit

Het geven van een emotie in de content zorgt ook voor het beter managen van de verwachtingen als de lezer daadwerkelijk verder leest.

 

Tip 5 – Geef de content een lading

Content moet ergens toe leiden. In het begin is al aangegeven dat er duidelijk vanuit een contextuele strategie gedacht moet worden. De lading kan dus meerdere invullingen hebben, de meest voor de hand liggende:

  • vervult een gewenste behoefte, er wordt een (mogelijk) probleem opgelost
  • het vervult een noodzakelijk behoefte, de content past bij de vraagstelling en is interessant, waardevol en uniek
  • de content geeft plezier. Blijheid levert op termijn extra waarde op

Content is vaak complexer dan vooraf is vastgesteld. We schrijven wel iets. Content is de invulling van de strategie en helpt bij het werven en behouden van klanten. Het proces voor contentproductie is cruciaal.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven