Met de ervaring van een aantal deskundigen is een lijst opgesteld met tips die je moeten helpen bij het beter inzetten van sociale media. Omdat sociale media een breed begrip is gaan we ook een aantal media separaat bespreken. De tips geven je het nodige denkwerk en mogelijk ook handvatten om je huidige aanpak te versterken of je nieuwe aanpak beter op te kunnen starten.
Voor alle sociale netwerken
- deel de content
– deel meerdere keren per dag
– zorg er wel voor dat er een spreiding in de berichten zit
– denk ook aan het gebruik van het sociale medium door de ontvanger
– pas de content aan aan het sociale medium - geef antwoord
– je stelt een vraag of verzoekt om een discussie, geef dan wel een reactie op die vraag of discussie
– zorg dat het antwoord of reactie zo snel mogelijk komt nadat iemand een reactie heeft geplaatst - gebruik een hashtag
– niet te vaak en niet te weinig
– je bent beter vindbaar echter 10 hashtags is wel veel - denk aan de 80/20 regel
– in sociale media is het binden en onderhouden van volgers het best, men verwacht content
– toch mag er ook een commerciële boodschap plaats vinden
– de verhouding inhoudelijke content en commercie is 80/20 - hoe praat je over je eigen organisatie
– wanneer je over de organisatie praat in een bericht op een sociaal medium maak dan gebruik van de “we” of “ons” constructie
– gebruik zeker NIET de lijdende vorm af derde naamval
- gebruik de DM passend
– alleen gebruiken als het echt een Direct Message is
– niet meteen gebruiken als mediakanaal naar je gebruikers, niet iedereen is er van gediend, verzoek om toestemming - maak de berichten niet te groot
– natuurlijk weer iedereen dat het 140 karakters is (mogelijk een aanpassing binnenkort)
– wanneer je niet alle karakters gebruikt dan geef je de lezer de ruimte om een retweet te sturen
respect voor hashtag van andere bedrijven
– gebruik niet de hashtag die iemand anders ook gebruikt - volgersbeleid
– volgers die krijg en verdien je
– volgers koop je niet - gebruik van keywords
– niet alleen maar keywords gebruiken in een tweet, dat is niet leesbaar voor een volger
- liken van berichten
– niet je eigen bericht liken of delen
– let op de hoeveelheid berichten die je leuk vindt in een korte tijd, een overload kan killing zijn voor je volgers - plaatsen van beelden
– als je foto’s plaatst vraag dan toestemming aan de mensen die er op staan, dat geldt ook voor fans, collega’s familie etc - wat tag je wel en wat niet
– tag er niet zo maar op los
– tag alleen die mensen, zaken of thema’s die van belang zijn voor jouw bericht - niet om aandacht vragen
– ga niet vragen of mensen je bericht liken, delen of commentaar willen geven
– dat moet vanuit een natuurlijk proces plaats vinden
- reageren op relaties
– in contact komen met mensen uit je netwerk is persoonlijk, begroet ze dan ook persoonlijk
– geef in een bericht altijd aan waarom je contact zoekt - de deur staat open
– mensen komen binnen wanneer je relevant bent
– als mensen contact leggen, stuur dan een welkomst bericht en niet alleen het standaard bericht van LinkedIn
groepen en jouw rol
– wanneer je lid wordt van een groep word je geaccepteerd
– luister en kijk eerst wat er gebeurt en de wijze waarop met elkaar wordt gesproken
– ga niet meteen het voortouw nemen
– verkoop jezelf niet direct of andere producten of diensten die je vertegenwoordigt - let op de tone of voice
– de tone of voice is meer professioneel, houd daar rekening mee met de berichten die je plaatst
Met deze tips moeten de doelstellingen bij het inzetten van de sociale media beter bereikt kunnen worden.